Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNygaard, Arne
dc.contributor.authorUtgård, Jakob
dc.date.accessioned2011-09-07T11:48:36Z
dc.date.available2011-09-07T11:48:36Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.issn0803-2610
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/94226
dc.description.abstractDenne utredningen er initiert i forbindelse med det store nasjonale forskningsprosjektet "Et Kunnskapsbasert Norge" ved Handelshøyskolen BI. Prosjektet er inspirert av Porters (2008) klyngeperspektiv som arenaer for konkurranse mellom rivaliserende aktører med felles ressursbase på tilbuds- og etterspørselssiden. I forhold til andre næringer ser det ut til at varehandel i særlig grad tilbyr økt differensiering gjennom klyngetilhørighet. Klyngene bidrar til økonomisering med kundenes søkekostnader gjennom flere produkter og bedre service. Rivaliseringen og læringen i klyngene stimulerer aktørene til økt entreprenørskap. Dette er i samsvar med annen forskning på agglomerasjoner i servicesektoren (Canina m.fl 2005). Varehandel har unik kunnskap om hvordan kunders forbruk kan endres, påvirkes og utvikles i bærekraftig retning. Ingen annen næring har kjernekunnskaper om utvikling og behov i de lokale markedene. Næringen bør derfor kunne ta en ledende rolle i utviklingen av bærekraftig forbruksmønster.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHandelshøyskolen BIen_US
dc.relation.ispartofseriesForskningsrapport;6/2011
dc.titleEn kunnskapsbasert varehandelen_US
dc.typeResearch reporten_US
dc.source.pagenumber100 sideren_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Research Reports [119]
    This collection contains BI's Research Report Series from 2001.

Vis enkel innførsel