Search
Now showing items 1-10 of 28
Den digitale lærergjerningen
(Chapter, 2009)
I skole-Norge har IKT vært et ”hett” tema det siste tiåret. Diskusjonen har blant annet dreid seg om IKT har en positiv eller negativ læringseffekt. De siste par årene har man imidlertid innsett at det er umulig å besvare ...
Å veilede en nyutdannet lærer med disiplinproblemer i klassen
(Chapter, 2011)
I denne artikkelen vurderer jeg om modelltenkningen til Argyris og Schön kan gi oss en større forståelse for de praksisteorier som nyutdannete lærere og veiledere opererer med. Argyris og Schön gjør en grovkategorisering ...
Digitale fortellinger i skolen (Versjon april 2012)
(Book, 2012-04)
Dette er først og fremst en bok spekket med praktiske tips om hvordan man kan jobbe med digitale fortellinger i undervisningen. I tillegg har jeg ønsket å plassere digitale fortellinger som sjanger inn i en historisk og ...
Collective knowledge advancement as a pedagogical practice in teacher education. An explorative case study of student group work with wiki assignments in the interplay between an offline and a global online setting
(Series of dissertations submitted to the Faculty of Education, University of Oslo;276, Doctoral thesis, 2017-12)
ENGELSK:
The aim of this dissertation was to describe and analyze collective knowledge advancement (CKA) as a pedagogical practice in teacher education. The background is that Internet permits new types of authentic ...
Veiledning på masteroppgaven
(Report, 2018-02-15)
Dette er andre utgaven av heftet eller rapporten «Veiledning på hovedfag». I år 2000, for nesten 20 år siden, lagde jeg et idéhefte om oppgavefaglig veiledning. Teksten baserte seg på intervju med veiledere ved Universitetet ...
Å samtale om samtalen. Veiledning og metakommunikasjon.
(Book, 2018)
«Hva mener du når du sier at jeg er feig?», «Nei, hør nå her!», «Jeg synes vi har det så hyggelig sammen!», «La oss snakke litt om hvordan vi bør samarbeide.» – Dette er uttrykk vi bruker for å regulere hvordan vi snakker ...
Vilje, men manglende handlekraft – skolelederes forståelse av tospråklige faglæreres plass i skolens læringsfellesskap
(Journal article; Peer reviewed, 2017)
Artikkelen undersøker hvilken verdi skoleledere tillegger tospråklig fagopplæring og hvilken betydning dette har for tospråklige faglæreres deltakelse i skolens læringsfellesskap. Minoritetsspråklige elever har, ved behov, ...
Startalder og andrespråkstilegnelse av finitthet
(Journal article; Peer reviewed, 2017)
I artikkelen analyseres språkdata fra et søskenpars andrespråkstilegnelse av norsk. Empirien brukes til å se nærmere på barns andrespråkstilegnelsesprosess for finitthet i norsk og å drøfte forholdet mellom denne prosessen ...
Andrespråkselevers møte med obligatoriske leseprøver fra småskole- til mellomtrinn
(Journal article; Peer reviewed, 2017)
In this article we present the results of national reading tests of a group of
16 minority-speaking pupils from grade 1 to 5, and then examine the partial
skills that are particularly challenging on reading tests for ...
God i både nynorsk og bokmål allereie på barnesteget?
(Journal article; Peer reviewed, 2017)