Høgskolen i Innlandet
BRAGE er Høgskolen i Innlandet åpne institusjonelle arkiv. Arkivet oppbevarer vitenskapelig og faglig materiale produsert av studenter og ansatte ved Høgskolen i Innlandet.
Brage - Inland Norway University of Applied Sciences
Brage is INN University's Open Research Archive. The archive contains scholarly and professional material produced by students and faculty at INN University.
Sub-archives within this community
Collections
Recent Submissions
-
Nyankomne tospråklige elever i ordinærklasse i barneskole og transspråklig skrivepedagogikk. En casestudie om hvordan transspråklig skrivepedagogikk brukes og oppleves.
(Master thesis, 2017)English: This master's thesis is designed as a project that explores writing training for newly arrived bilingual students in the Norwegian school. The project explores writing instruction that allows bilingual students ... -
Flerkulturell pedagogikk – fra videreutdanningstilbud for lærere til satsingsområde for profesjonsrettet forskning.
(Chapter; Peer reviewed, 2017) -
Framveksten av et profesjonsrettet lærerutdanningsfag i norsk – nasjonale linjer og bidrag fra Hedmark.
(Chapter; Peer reviewed, 2017) -
Naturfaget i lærerutdanningene på Hamar – mellom tradisjon og fornyelse.
(Chapter; Peer reviewed, 2017)Naturfaget på Hamar har en lang og interessant historie. I dette kapitlet tar vi først for oss utviklingen gjennom 150 år fra et naturfag der biologien sto sterkt, fram til et moderne lærerutdanningsfag med vekt på ... -
Historien om lærerutdanning og utdanningskultur på Hamar 1867–2017.
(Chapter; Peer reviewed, 2017) -
Fra British Club til Global English: engelskfag i utvikling.
(Chapter; Peer reviewed, 2017) -
To streker under svaret – Matematiske møter mellom teori og praksis.
(Chapter; Peer reviewed, 2017) -
Global bevissthet og interkulturell kompetanse hos lærerstudenter.
(Chapter; Peer reviewed, 2017) -
«Forenende modsætninger». Om fagforståelsen i religions- og livssynsfaget ved lærerutdanningen på Hamar.
(Chapter; Peer reviewed, 2017) -
«Om vi skulle starte et forsøks- og utviklings- arbeid på området barnehagevirksomhet og førskolelærerutdanning, hvilke tema ville det være viktig å arbeide med?» Om framveksten av fou ved førskolelærerutdanninga på Hamar 1971–2017.
(Chapter; Peer reviewed, 2017)Etter etableringa av førskolelærerutdanninga1 på Hamar i 1971 har utdanninga endret seg mye, både gjennom lokale forhold og ut fra nasjonale krav til endringer. Et kjennetegn ved profesjonsutdanninger er integrering av ... -
«… som det sidste levendegjørende, besjælende pust over skolens gjerning» – Dannelsestradisjoner i lærerutdanningen på Hamar
(Chapter; Peer reviewed, 2017)Denne artikkelen skal dreie seg om dannelsestradisjoner ved lærerutdanningen på Hamar. Artikkelen tar sikte på å kartlegge og rekonstruere karakteristiske trekk ved ulike dannelsestradisjoner som har preget, og selv blitt ... -
Misoppfatninger rundt brøkbegrepet og regning med brøk i barneskolen.
(Bachelor thesis, 2016)Norsk: Denne studien omhandler hvilke misoppfatninger som finnes når det gjelder brøkbegrepet og regning med brøk. Oppgavens problemstilling er Hvilke misoppfatninger finnes rundt brøkbegrepet og regning med brøk i en 7. ... -
Tilpasset opplæring i matematikk.
(Bachelor thesis, 2016)Norsk: Denne bacheloroppgaven er en kvalitativ studie om tilpasset opplæring i den ordinære matematikkundervisningen. Problemstillingen handler om hvordan den ordinære opplæringen kan tilpasses elevene slik at de kan nå ... -
Forutsetninger for blomstring. En studie om gruppestørrelsens betydning for tilpasset opplæring.
(Bachelor thesis, 2016)Norsk: Hvordan opplever grunnskolelærere at gruppestørrelsen påvirker deres arbeid med tilpasset opplæring? Studien omfatter faktorer som påvirker lærerens arbeid med tilpasset opplæring innenfor mindre og større ... -
En kvalitativ studie med bruk av intervju. En trygg havn for barn i fosterhjem.
(Bachelor thesis, 2016)Norsk: Denne oppgaven tar utgangspunk i hvordan en god relasjon til læreren kan virke inn på fosterbarnets identitetsutvikling. En lærer tilbringer flere timer daglig med fosterbarna og vil dermed ha stor betydning for ... -
Exploring the CIS and hidden innovation in a service context
(Doctoral dissertation submitted to Inland Norway University of Applied Sciences - INN University;13, Doctoral thesis, 2018)The overall goal of this thesis is to investigate the use of the Community Innovation Survey (CIS) in a service context. The CIS is a quantitative innovation instrument originally designed to measure innovation in ... -
Foreldresamarbeid.
(Bachelor thesis, 2016)Norsk: Temaet for denne bacheloroppgaven er skole-hjem samarbeid, og problemstillingen er ”Hvordan kan jeg som nyutdannet lærer legge til rette for samarbeid med foreldre?”. Skole-hjem samarbeid er helt avgjørende for at ... -
Introduksjon av partikkelmodellen på 4.trinn.
(Bachelor thesis, 2016)Norsk: Oppgaven baserer seg på problemstillingen: Hvordan kan man introdusere partikkelmodellen allerede på 4.trinn? I den forbindelse har jeg gjennomført et undervisningsopplegg om stoffer over 4 uker. Jeg har brukt ... -
Barnets tannhelse – Hvordan veilede innvandrerforeldre?
(Bachelor thesis, 2017)Fra praksis i Den offentlige tannhelsetjenesten, erfarte vi at barn med ikke-vestlig bakgrunn hadde større tannhelseproblemer og karieserfaring, enn norske jevnaldrende barn. Hensikten med bacheloroppgaven er å redegjøre ... -
Oral helse hos kreftpasienter
(Bachelor thesis, 2017)Denne oppgaven er en litteraturstudie som tar for seg orale skader ved strålebehandling av kreft i hode-/halsregionen, og tannpleiers rolle i det forebyggende arbeidet knyttet til disse skadene. Oppgavens problemstilling ...