• English
    • norsk
  • English 
    • English
    • norsk
  • Login
View Item 
  •   All institutions
  • Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for sosialt arbeid
  • View Item
  •   All institutions
  • Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for sosialt arbeid
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hva fremmer og hva hemmer samhandling mellom kommunen og spesialisthelsetjenesten innen psykisk helse?

Evenhus, Andreas
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Masteroppgave Andreas Evenhus (773.5Kb)
Permanent link
http://hdl.handle.net/11250/298817
Issue date
2015
Share
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for sosialt arbeid [370]
Abstract
Denne studien baserer seg på en kvalitativ undersøkelse som ble gjennomført perioden 2012 til 2014, og som består av syv individuelle intervju og et fokusgruppeintervju. Informantene er fagpersoner innenfor den kommunale psykiske helse- og omsorgstjenesten og psykisk helsevern i spesialisthelsetjenesten. Tradisjonelt har spesialisthelsetjenesten vært overlegen kommunene når det gjelder kunnskap. Ansatte i kommunen har vært prisgitt spesialisthelsetjenestens kompetanse, og spesialisthelsetjenesten har hatt definisjonsmakten i samhandlingen med kommunen. Målet med studien var å undersøke hva som påvirker samhandling mellom kommunen og spesialisthelsetjenesten innenfor det psykiske helsefeltet.

Metoden jeg brukte var kvalitative intervju med åpne spørsmål og en semistrukturert intervjuguide. Mine funn viser at klare avgrensninger mellom nivåene er viktig. Man må vite hvem som gjør hva, og hva man kan forvente av sine samarbeidspartnere. Det kan lett oppstå konflikter dersom forventninger om bistand ikke samsvarer med det som er realistisk å få gjennomført. Mye av dette kan avklares dersom ledelsen blir enig, slik at det foreligger noen strukturelle føringer for samhandlingen. Det må settes av tid og ressurser til dette arbeidet. Likevel vil det være personavhengig om samarbeidet fungerer eller ikke, og relasjoner viser seg å ha stor betydning for samhandlingen. Mine informanter forteller at samhandlingen går bedre når man blir kjent, og vet hvem man kan henvende seg til.
Publisher
NTNU

Contact Us

Search NORA
Powered by DSpace software

Service from BIBSYS
 

 

Browse this CollectionIssue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsBrowse all ArchivesArchives & CollectionsIssue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

Google Analytics StatisticsView Usage Statistics

Contact Us

Search NORA
Powered by DSpace software

Service from BIBSYS