• English
    • norsk
  • English 
    • English
    • norsk
  • Login
View Item 
  •   All institutions
  • Norges idrettshøgskole
  • Masteroppgaver / Masters' theses
  • View Item
  •   All institutions
  • Norges idrettshøgskole
  • Masteroppgaver / Masters' theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Eksperttreneren i fotball: en semistrukturert intervjuundersøkelse på hvordan man utvikler prestasjoner i toppfotballen via erfaringsbasert læring og påpasselighet

Børven, Svein Inge
Master thesis
Thumbnail
View/Open
BoervenSI 2015v.pdf (1.513Mb)
Permanent link
http://hdl.handle.net/11250/296999
Issue date
2015-08-14
Share
Metadata
Show full item record
Collections
  • Masteroppgaver / Masters' theses [650]
Abstract
Hovedhensikten med studien har vært å undersøke hvordan vellykkede hovedtrenere i

norsk, svensk og dansk toppfotball fremmer effektiv utvikling av prestasjoner. Studien

tar utgangspunkt i Sitkin (1992) sin teori om erfaringsbasert læring og Weick og

Sutcliffe (2007) sin teori om påpasselige organisasjoner. Som en følge av dette ble det

gjennomført semistrukturerte intervjuer av fire hovedtrenere på nasjonalt toppnivå.

For å undersøke dette temaet ble følgende problemstilling utarbeidet: Hvordan fremmer

lederskapet til vellykkede hovedtrenere i norsk, svensk og dansk toppfotball

erfaringsbasert læring og påpasselighet for å effektivt utvikle prestasjoner?

Resultatene viste at hovedtrenerne i hovedsak legger til rette for erfaringsbasert læring

via nøyaktig planlegging på kort sikt, et sterkt fokus på å gjøre moderate justeringer for

å skape utvikling, i tillegg til grundige evalueringsprosesser i forbindelse med kamp.

Videre indikerte funnene at trenerne fremmer påpasselighet først og fremst via en

forståelse for at feil er en stor del av fotballen, og at de kan utnyttes til læring.

Resultatene antyder imidlertid at en bedre utnyttelse av ekstern ekspertise og

evalueringsprosessen rundt treninger kan være med på å optimalisere læringsprosessen.
Description
Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2015

Contact Us

Search NORA
Powered by DSpace software

Service from BIBSYS
 

 

Browse this CollectionIssue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsBrowse all ArchivesArchives & CollectionsIssue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

Google Analytics StatisticsView Usage Statistics

Contact Us

Search NORA
Powered by DSpace software

Service from BIBSYS