• English
    • norsk
  • English 
    • English
    • norsk
  • Login
View Item 
  •   All institutions
  • Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
  •   All institutions
  • Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Elevers motivasjon og angst for matematikk - En kvantitativ studie av kjønn, karakterer og sosiale faktorers påvirkning på elevenes motivasjon og angst for matematikk

Standal, Mari
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Mari Standal.pdf (3.409Mb)
Permanent link
http://hdl.handle.net/11250/294150
Issue date
2015
Share
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [1355]
Abstract
I denne masteroppgaven er det fokus på elevenes motivasjon og angst for matematikk. Studien fokuserer på elever fra ungdomstrinnet, men mellomtrinnet er også med for å sammenligne motivasjon og angst for matematikk på de ulike alderstrinnene. Målet med studien er å undersøke hvilken påvirkning karakterer og sosiale faktorer som lærere, foreldre og venner har for elevenes motivasjon og angst. Studien ser også på hvilke kjønnsforskjeller det kan være med tanke på motivasjon og angst for matematikk, og de ulike sammenhengene i studien. Studien ønsker å belyse følgende problemstillinger:

- Hvilke sammenhenger er det mellom elevenes opplevde lærerstøtte, foreldrestøtte og viktighet av matematikk hos foreldre og venner, og elevenes angst og indre motivasjon for matematikk og elevenes innsats og utholdenhet i matematikk?

- Har elevenes kjønn og prestasjoner innvirkning på elevenes opplevelse av sosial støtte og angst og motivasjon for matematikk?

- Har elevenes kjønn innvirkning på sammenhengene mellom elevenes opplevde lærerstøtte, foreldrestøtte og viktighet av matematikk hos foreldre og venner, elevenes angst, indre motivasjon, innsats og utholdenhet i matematikk?

Studien benytter en kvantitativ undersøkelse med et tverrsnittdesign for å belyse disse problemstillingene. Dataene ble innhentet ved hjelp av et spørreskjema utviklet av Einar Skaalvik og Roger Andre Federici til prosjektet Motivasjon for matematikk, ved Pedagogisk institutt ved NTNU. Utvalget består av 1110 elever fra 5.-10. trinn i grunnskolen, og populasjonen er alle grunnskoleelever fra 5.-10. trinn i Nord- og Sør-Trøndelag, Møre og Romsdal og Oppland.

Resultatene indikerer at elevenes opplevelse av lærerstøtte er den viktigste sosiale faktoren for elevenes motivasjon og angst, og at karakterer/prestasjoner er like viktige. Foreldrestøtte har også betydning på motivasjon, men ikke like mye som lærerstøtte. Venner har bare betydning for indre motivasjon hos jentene. Resultatene viser at det ikke er kjønnsforskjeller i motivasjon og angst, men det er forskjell mellom hvilken betydning sammenhengene mellom de ulike faktorene har for jenter og gutter. Studien viser også at matematikkangsten øker fra mellomtrinnet til ungdomstrinnet og at den indre motivasjonen for matematikk synker fra mellomtrinnet til ungdomstrinnet. Funnene er diskutert i lys av teorier og tidligere forskning på området. Praktiske implikasjoner av resultatene er også drøftet i oppgaven.
Publisher
NTNU

Contact Us

Search NORA
Powered by DSpace software

Service from BIBSYS
 

 

Browse this CollectionIssue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsBrowse all ArchivesArchives & CollectionsIssue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

Google Analytics StatisticsView Usage Statistics

Contact Us

Search NORA
Powered by DSpace software

Service from BIBSYS