• English
    • norsk
  • English 
    • English
    • norsk
  • Login
View Item 
  •   All institutions
  • Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
  •   All institutions
  • Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Det er så naturlig at det er vanskelig å forklare" - En kvalitativ undersøkelse av barnehagelærerens opplevelse av omsorgsutøvelse på småbarnsavdeling

Ristesund, Anette Dræge
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Anette Dræge Ristesund.pdf (Restricted access.)
Permanent link
http://hdl.handle.net/11250/286231
Issue date
2015
Share
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [1355]
Abstract
Studien tar for seg omsorgsbegrepet og barnehagelærerens opplevelse av omsorgsutøvelse i barnehagen. Omsorgsutøvelsen og omsorgssynet er en stor del av praksisarbeidet i barnehagen, men er preget av langt mer enn det. Som omsorgsutøver har man med seg erfaringer, opplevelser og holdninger som farger omsorgsutøvelsen og relasjonene til andre, og vil derfor være spennende å få underlagt forskning.

Å samtale med barnehagelærerne, reflektere rundt deres tanker og opplevelser om omsorgsutøvelsen, kan gi ny innsikt i dets innhold og utfordringer. Dette gjelder både i generelt arbeid med barn og, som vektlagt i denne studien, på småbarnsavdeling. Problemstillingen er derfor som følger; Hvordan opplever barnehagelæreren rollen som omsorgsutøver på småbarnsavdeling?, og videre fokus vil være rettet mot relasjonelle utfordringer i barnehagehverdagen.

Det har vært sentralt å få innpass i barnehagelærernes tankeverden for å kunne oppnå den ønskelige innsikten, og som inngangsport har det blitt benyttet kvalitativ metode, med halvstrukturert intervju som tilnærming. Det er foretatt intervju av tre barnehagelærere som alle jobber som pedagogiske ledere på hver sin småbarnsavdeling. Studien er gjennomført som en del av et større samarbeid mellom NTNU og kommunen barnehagelærerne er rekruttert fra.

Funnene bærer preg av tre ulike barnehagelærere, men likevel kan man kjenne igjen mange av

de samme utfordringene hos hver og en av dem. Omsorg har blitt drøftet opp mot

barnehagelærernes oppfattelse

av

selve begrepet, og hvordan de opplever

omsorgsutøvelsen

som påvirket av teori, praksis og personlige opplevelser. I hvilken grad teori og refleksjon blir

benyttes vedrørende omsorgsutøvelsen er preget i all hovedsak av de uformelle rammene på

barnehagelærerens avdeling og arbeidsplass. Ved å se

nærmere på omsorgsutøvelsens

utfordringer, har det blitt drøftet hvordan relasjoner både utfordrer og skaper usikkerhet hos

barnehagelærerne i sin omsorgsutøvelse, og makt har vist seg å være det som kanskje skaper

størst usikkerhet i forhold til den dagl

ige kontakten med barna.
Publisher
NTNU

Contact Us

Search NORA
Powered by DSpace software

Service from BIBSYS
 

 

Browse this CollectionIssue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsBrowse all ArchivesArchives & CollectionsIssue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

Google Analytics StatisticsView Usage Statistics

Contact Us

Search NORA
Powered by DSpace software

Service from BIBSYS