• English
    • norsk
  • English 
    • English
    • norsk
  • Login
View Item 
  •   All institutions
  • Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
  • Fakultet for arkitektur og design (AD)
  • Senter for eiendomsutvikling og -forvaltning
  • View Item
  •   All institutions
  • Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
  • Fakultet for arkitektur og design (AD)
  • Senter for eiendomsutvikling og -forvaltning
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Jernbanens påvirkning på eiendomspriser

Holager, Andreas
Master thesis
Thumbnail
View/Open
2013_ORD_Masteroppgave_Andreas Holager.pdf (Restricted access.)
Permanent link
http://hdl.handle.net/11250/279727
Issue date
2013
Share
Metadata
Show full item record
Collections
  • Senter for eiendomsutvikling og -forvaltning [202]
  • Institutt for arkitektur og planlegging [186]
Abstract
Oppgaven omhandler boligprisers utvikling i tilknytning til oppgradert jernbane. Teorien

sier at man kan forvente høyere pris på boliger nært jernbane. Oppgradering av jernbanen

vil i så måte påvirke tilbudet, og med det påvirke eiendomsprisene. Avhandlingen tar for

seg eiendomspriser i områder som allerede har fått oppgradert jernbanetilbud, og ser på

hvordan utviklingen har vært i etterkant av dette. Områdene det er sett på har likheter med

hovedcasen for oppgaven, Holmestrand. Det utarbeides prognoser for hvordan en slik

utvikling kunne gått for seg i Holmestrand dersom utbyggingen skjedde på sent 1990-tall.

Videre settes samfunnsøkonomien for den storstilte utbyggingen av Vestfoldbanen opp

mot hypotesen om økte eiendomspriser som ringvirkning av dette. Dette er virkninger

som ikke er med i nyttekostnadsanalysene på jernbanen. De kunne i så måte kunne vært

tatt med, eller også erstattet noe av trafikantnytten i nyttekostnadsanalysene.

Oppgaven konkluderer med at det er sannsynlig at man får en eiendomsprisøkning som

følge av storstilt jernbaneutbygging. Det presiseres at denne trolig ikke vil komme i

umiddelbar nærhet til stasjonen, men i kort avstand. Det er også klart at prisøkningen ikke

alene vil komme av jernbaneutbyggingen, men trolig gjennom ringvirkninger påvirket av

denne. Prognosene som utføres virker ikke til å være tydelig usannsynlige, og både

analyse av grafer og en matematisk modell benyttes i disse prognosene. Prognosene må

likevel sies å være «grove». Videre finner oppgaven, med en del antakelser, at

eiendomsprisøkning alene kunne stått for nesten hele utbyggingskostnaden på

Vestfoldbanen. Likevel er dette litt for vanskelig å kvantifisere disse på forhånd til at det

oppfattes som at kan benyttes direkte i nyttekostnadsanalysene. Nyttekostnadsanalysene

virker til å ha vanskelig for å kvantifisere flere av de positive effektene av

jernbaneutbygging. Det tolkes dit hen at beslutningstakerne tar til etterretning flere

positive effekter som ikke er kvantifiserbare. Dette fordi man velger å bygge prosjekter

med negativ samfunnsøkonomisk nytteverdi.
Publisher
NTNU

Contact Us

Search NORA
Powered by DSpace software

Service from BIBSYS
 

 

Browse this CollectionIssue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsBrowse all ArchivesArchives & CollectionsIssue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

Google Analytics StatisticsView Usage Statistics

Contact Us

Search NORA
Powered by DSpace software

Service from BIBSYS