• English
    • norsk
  • English 
    • English
    • norsk
  • Login
View Item 
  •   All institutions
  • Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
  • Fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk (IE)
  • Institutt for matematiske fag
  • View Item
  •   All institutions
  • Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
  • Fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk (IE)
  • Institutt for matematiske fag
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

«Jeg syns avstanden mellom boka og eksamen er litt stor egentlig»: En studie av R2-elevers forhold til læreboka i matematikk

Vatne, Ann Kristin
Master thesis
Thumbnail
View/Open
567044_COVER01.pdf (295.0Kb)
567044_FULLTEXT01.pdf (1.614Mb)
Permanent link
http://hdl.handle.net/11250/259104
Issue date
2012
Share
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for matematiske fag [845]
Abstract
Målet med denne undersøkelsen er å undersøke av R2-elevers forhold til læreboka si i matematikk. Jeg jobbet med å besvare spørsmålene «Hvordan bruker R2-elever læreboka i matematikk?», «Hvilke deler av boka vurderer elevene til å være viktige?» og «Hvilke faktorer kan påvirke denne bruken?». For å besvare spørsmålet ble det gjennomført en tredelt kvalitativ metode, som består av observasjon, innsamling av skriftlig materiale og intervju. Valget av respondenter falt på elever i sitt siste år på videregående skole, en R2 klasse på en skole i Trondheim. Jeg fulgte elevene i en periode på 2,5 uker i februar/mars 2012. I etterkant av perioden ble noen av elevene intervjuet. Jeg satt da igjen med skriftlig datamateriale fra alle elevene i klassen, mine egne observasjonsnotater og intervjutranskripsjoner fra intervju med fem elever, som ble brukt for å besvare forskningsspørsmålene. Resultatene viser at mange elever har vanskeligheter med å utnytte læreboka fullstendig. De har alle litt forskjellige måter å bruke læreboka på, men som tidligere studier også har vist, er det mye fokus på bruk av eksempler blant alle elevene. Det er flere faktorer som påvirker hvordan elevene bruker læreboka, og som forventet har læreren en stor rolle her, men læreren er også påvirket av ytre krefter, som dermed også påvirker elevene. Tid spiller en stor rolle her, og det gjør eksamen også.
Publisher
Institutt for matematiske fag

Contact Us

Search NORA
Powered by DSpace software

Service from BIBSYS
 

 

Browse this CollectionIssue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsBrowse all ArchivesArchives & CollectionsIssue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

Google Analytics StatisticsView Usage Statistics

Contact Us

Search NORA
Powered by DSpace software

Service from BIBSYS