• English
    • norsk
  • English 
    • English
    • norsk
  • Login
View Item 
  •   All institutions
  • Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo
  • PhD
  • Doktoravhandlinger / Doctoral theses
  • View Item
  •   All institutions
  • Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo
  • PhD
  • Doktoravhandlinger / Doctoral theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tegneskolen i Christiania : en nasjonal arkitekturutdannelse tar form

Sprovin, Mathilde
Doctoral thesis
Published version
Thumbnail
View/Open
Mathilde Sprovin-Tegneskolen i Christiania.pdf (118.7Mb)
Permanent link
http://hdl.handle.net/11250/2469796
Issue date
2017
Share
Metadata
Show full item record
Collections
  • Doktoravhandlinger / Doctoral theses [49]
Abstract
Tegneskolen i Christiania ble opprettet i 1818 og inngår i dag i Kunsthøgskolen i Oslo.

Ved Tegneskolens grunnleggelse var det ønske om at skolen skulle bli et norsk

kunstakademi etter europeisk modell, en norsk skole for utdannelse av håndverkere,

kunstnere og arkitekter. Skolen er å regne som den første arkitekturskolen i Norge, og

den er også forløperen til dagens Arkitektur- og designhøgskole i Oslo.

Tegneskolen ble aldri et fullverdig akademi, men var likevel det estetiske sentrum i

Norge på 1800-tallet. Skolen var også eneste tilbud om arkitekturutdannelse, fram til

Norges Tekniske Høgskole startet kurs for arkitekter i 1910. Et betydelig antall norske

arkitekter på 1800-tallet fikk undervisning ved Tegneskolen i Christiania, enten som en

fullverdig arkitekturutdannelse, eller som en forskole før elevene dro ut i Europa for

avsluttende studier.

Tradisjonelt var utdannelsen av arkitekter tillagt kunstakademiene. Fra slutten av 1700-

og ut på 1800-tallet ble de polytekniske skolene opprettet, med Frankrike og Tyskland

i føringen, for å utdanne ingeniører og arkitekter for det moderne samfunn. Det oppsto

med dette to former for utdannelse av arkitekter, der de polytekniske skolene skilte seg

fra kunstakademiene med større grad av opplæring i moderne teknologi.

Avhandlingens primære formål er å undersøke undervisningen i arkitektur som ble gitt

ved Tegneskolen i Christiania. Gjennom å avdekke undervisningen søkes det å plassere

skolen i en europeisk kontekst med kunstakademiene og de polytekniske skolene som

referanseramme. Videre søker avhandlingen å gi et bidrag til kunnskapen om

arkitekturutdannelsen slik den fant sin form i Norge.
Publisher
Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo
Series
CON-TEXT. PhD thesis;92

Contact Us

Search NORA
Powered by DSpace software

Service from BIBSYS
 

 

Browse this CollectionIssue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsBrowse all ArchivesArchives & CollectionsIssue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

Google Analytics StatisticsView Usage Statistics

Contact Us

Search NORA
Powered by DSpace software

Service from BIBSYS