Show simple item record

dc.contributor.authorAasrum, Olav Linnestad
dc.contributor.authorAandal, Jonas
dc.date.accessioned2017-11-21T09:17:59Z
dc.date.available2017-11-21T09:17:59Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2467272
dc.descriptionBacheloroppgave i Økonomi og administrasjon fra Handelshøyskolen BI, 2017nb_NO
dc.description.abstractDenne oppgaven tar sikte på å analysere Bring OX sin ordreprosess fra kunden bestiller transport, til varen er levert på destinasjon. Hovedfokuset i oppgaven er å effektivisere interne aktiviteter hos Bring gjennom å identifisere rotårsakene til at det oppstår variasjon og avvik. Problemstillingen blir dermed følgende: Hvordan kan Lean Six Sigma bidra til å redusere variasjon, gjennomløpningstid, og sløsing, samt skape bedre flyt i verdistrømmen til Bring OX? For å besvare problemstillingen har vi gjennomført et casestudie som overordnet metode. Vi benytter enkelt casedesign da vi ser på denne prosessen isolert sett. Lean og Six Sigma- verktøy vil bli benyttet for å analysere dette videre. Disse vil hjelpe til å eliminere rotårsakene og dermed oppnå bedre flyt i prosessen. Analysen er i hovedsak bygget opp av en DMAIC- analyse. Denne analysen vil fungere som en konkret gjennomføringsplan. Først vil vi definere problemet og hva som er kritisk for kvaliteten i prosessen. Deretter vil vi komme med kvantitativ data for å underbygge analysen. I analysedelen av DMAIC forsøker vi å analysere og kartlegge rotårsaken bak problemet. Under forbedringsfasen blir løsningen på problemet identifisert og implementert for å forhindre at problemet oppstår. I kontrolleringsfasen settes det opp tiltak for å kontrollere effekt og måloppnåelsen av analysen. Under obervasjoner og intervju fremkom det at forsinkelser var det avviket som oppstod oftest. Vi brukte dermed Lean og Six Sigma- verktøy for å kartlegge rotårsakene bak disse. Funnene våres viser at de interne prosessene kan effektiviseres ved å innføre en standardisert bestillingsmal, og få flest kunder over på EDI. Det vil også hensiktsmessig å endre arbeidsfordelingen mellom trafikkoordinatorer og befraktere for å skape bedre flyt i de interne prosessene.nb_NO
dc.language.isoengnb_NO
dc.publisherHandelshøyskolen BInb_NO
dc.subjectøkonominb_NO
dc.subjectadministrasjonnb_NO
dc.titleHvordan kan Lean Six Sigma bidra til å redusere variasjon, gjennomløpningstid, og sløsing, samt skape bedre flyt i verdistrømmen til Bring OX?nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record