• English
    • norsk
  • English 
    • English
    • norsk
  • Login
View Item 
  •   All institutions
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   All institutions
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Bacheloroppgave HRM 2017

Popovic, Ana Srdana; Øyjord, Marit Lande
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
1690955.pdf (2.118Mb)
Permanent link
http://hdl.handle.net/11250/2464677
Issue date
2017
Share
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [300]
Abstract
Oppgavens tema er jobbtilfredshet blant ansatte i eldreomsorgen i Oslo.

Jobbtilfredshet handler i all enkelhet om hvor fornøyd man er med jobben sin. Det

dreier seg som regel om flere aspekter ved jobben som påvirker en persons nivå

av tilfredshet. Problemstillingen er avgrenset til å fokusere på hvilke faktorer ved

jobben som påvirker jobbtilfredshet, samt hvilke tiltak som kan iverksettes og

hvilke endringer som må gjøres for å ivareta kvaliteten på eldreomsorgen.

I oppgaven er forskningsmessig og teoretisk forankring hovedsakelig hentet fra

fagfeltene Human Resource Management og organisasjonspsykologi. Vi har også

hentet informasjon fra noen relevante metaanalyser - hvor de fleste har sett på

ulike forhold innen helse- og omsorgsyrker. Vi benyttet en kvalitativ

metodetilnærming og gjennomførte 7 dybdeintervjuer med informanter fra et

sykehjem i Oslo. Bakgrunnen for dybdeintervjuene var å få innsikt og forståelse i

hva som skaper trivsel og mistrivsel blant ansatte i eldreomsorgen.

Når det gjelder jobbtilfredshet blant ansatte er det flere faktorer som spiller inn.

Det er først og fremst viktig å identifisere hvilke faktorer som påvirker

jobbtilfredshet - og her blir karakteristikker ved jobben en viktig komponent. Vi

tar utgangspunkt i de fem kjerneelementene i Hackman og Oldhams

jobbkarakteristikamodell og Herzbergs tofaktorteori. Våre funn peker i retning av

at kjerneelementene påvirker de ansattes tilfredshet, men i varierende grad. Noe

overraskende er den store betydningen av mellommenneskelige relasjoner på

jobben. Dette funnet avviker fra Herzbergs kategorisering av motivasjons- og

hygienefaktorer.

Videre peker våre funn i retning av at faktorer som bedre bemanning,

kompetanseutvikling og en synlig leder kan bidra til å øke de ansattes tilfredshet i

jobben. Det kommer frem at tilfredshet i jobben og gode kollegarelasjoner

resulterer i at de ansatte ønsker å bli værende i jobben sin. Videre blir det viktig å

arbeide for å redusere elementer som jobbstress og rutinepregede

arbeidsoppgaver.
Description
Bacheloroppgave i Human Resource Management fra Handelshøyskolen BI, 2017
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us

Search NORA
Powered by DSpace software

Service from BIBSYS
 

 

Browse this CollectionIssue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsBrowse all ArchivesArchives & CollectionsIssue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

Google Analytics StatisticsView Usage Statistics

Contact Us

Search NORA
Powered by DSpace software

Service from BIBSYS