• English
    • norsk
  • English 
    • English
    • norsk
  • Login
View Item 
  •   All institutions
  • Høgskolen i Innlandet
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i spesialpedagogikk - rådgivning og endring
  • View Item
  •   All institutions
  • Høgskolen i Innlandet
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i spesialpedagogikk - rådgivning og endring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ettåringen i barnehage. Om tilknytning i tilvenning : En kvalitativ studie av barnehagelæreres forståelse, og praksis, i tilknytnings- og tilvenningsarbeid

Kverneland, Kine
Master thesis
Thumbnail
View/Open
SPE3006 Masteroppgave Kverneland mai 2017.pdf (1.927Mb)
Permanent link
http://hdl.handle.net/11250/2457981
Issue date
2017
Share
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i spesialpedagogikk - rådgivning og endring [34]
Abstract
Denne studien har til formål å øke kunnskapen om ettåringen i barnehagen, med fokus på

tilknytning i tilvenningsperioden. Som en tilnærming til denne tematikken er det her blitt

gjennomført intervjuer med fire barnehagelærere, med bakgrunn i følgende

problemstilling: «Hvordan forstår barnehagelærere ettåringens tilknytningsbehov, og hva

vektlegger de i det praktiske arbeidet med tilvenning?».

Med utgangspunkt i det ovennevnte spørsmålets utforskende karakter, og valget om å

intervjue noen få barnehagelærere grundig, er denne oppgaven styrt av den kvalitative

forskningsmetoden. Med målsettingen om å forstå barnehagelærerne gjennom deres egne

beskrivelser knyttet til undersøkelsens tema, og følgelig fortolke det på bakgrunn av min

egen forforståelse, tilhører denne oppgavens vitenskapsteoretiske bakteppe

hermeneutikken. Intervjuene er av typen semistrukturerte livsverdenintervjuer, organisert

under hovedkategoriene: tilknytning og tilvenning. Gjennom analysemetoden «the

constant comparative method», er datamaterialet utledet av intervjuene blitt kodet og

analysert, og et sett hovedtema er vasket frem, innordnet forståelse- og praksiskategoriene.

Den store majoriteten av norske ettåringer går i barnehage, og andelen er stadig økende.

Disse tendensene er av nyere dato, og de store strukturelle og prosessuelle endringene i

norsk barnehagesektor de senere år ser ut til å ha hatt noen uheldige konsekvenser. Blant

annet er det fremkommet at den pedagogiske tilpasningen, rettet mot de yngste

barnehagebarna, ikke alltid holder helt tritt kvalitetsmessig. Via forskning og teori er det

blitt tydeliggjort at tilvenningsperioden, og fokus på at ettåringen skal bli trygt tilknyttet

noen i personalet, er sentral for at de yngste barna skal oppleve trivsel og ha det bra i

barnehagen — fremfor å kjenne seg utilpass og stresset. Barnehagelæreres oppfatning av

tilknytningsbegrepet og dets implikasjoner, vil til stor del styre hvordan de anser egne

muligheter til å representere trygghet for barnehagebarna. Derfor står dette som denne

undersøkelsens hovedkategorier: barnehagelæreres forståelse og praksis.

Barnehagelærerne i denne studien oversetter «ettåringens tilknytningsbehov» med «behov

for trygghet». Denne tryggheten handler i følge dem hovedsakelig om at de yngste

barnehagebarna blir møtt med omsorg. De snakker om godt tilknytnings- og

tilvenningsarbeid som en investering for det videre. Og som et godt grunnlag for

tilfredsstillende omsorgsarbeid, blir foreldre- og personalsamarbeid løftet frem som helt

vii

sentrale faktorer. Barnehagelærerne i denne undersøkelsen snakker mer om foreldres rolle

i godt tilknytnings- og tilvenningsarbeid, enn spesifikt om ettåringen. De oppgir stor tro

på, og erfaring med, at de via kunnskap og organisering har høy grad av kontroll i arbeidet

med tilknytning og tilvenning. Unntakene er at interne uenigheter i personalgruppen rundt

graden av foreldreinvolvering, samt den strukturelle faktoren «antall barn per voksene og

antall barn per avdeling», kan virke forringende på deres tilknytnings- og

tilvenningsarbeid.
Publisher
Høgskolen i Innlandet - Lillehammer

Contact Us

Search NORA
Powered by DSpace software

Service from BIBSYS
 

 

Browse this CollectionIssue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsBrowse all ArchivesArchives & CollectionsIssue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

Google Analytics StatisticsView Usage Statistics

Contact Us

Search NORA
Powered by DSpace software

Service from BIBSYS