Show simple item record

dc.contributor.authorFlaten, Ellen Marie
dc.date.accessioned2017-09-08T11:54:08Z
dc.date.available2017-09-08T11:54:08Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2453777
dc.descriptionBacheloroppgave 2017nb_NO
dc.description.abstractProblemstilling: Hvordan kan psykoedukasjon påvirke bedringsprosessen til pasienter med bipolar lidelse? Metode: Oppgaven er en litteraturstudie der forskning og faglitteratur knyttes sammen for å svare på problemstillingen. Funn: Psykoedukasjon er viktig for mange pasienter med bipolar lidelse i deres bedringsprosess. Drøfting: Jeg drøfter om psykoedukasjon kan fremme pasientens kontroll over sykdom og egen helse, samt hvordan psykoedukasjon kan påvirke mestringsfølelsen til pasienter med bipolar lidelse. Tilslutt drøfter jeg om det finnes ulike veier til bedring. Konklusjon: Psykoedukasjon kan være viktig for bedringsprosessen ved at den kan fremme pasientens opplevelse av kontroll over sykdommen gjennom å lære å gjenkjenne varselsymptomer og hvilke tiltak de kan iverksette for å avverge eller dempe en sykdomsepisode. Psykoedukasjon fremme empowermentprosessen og bidra til økt mestringsfølelse ved at pasienten kan oppleve sykdommen som mer håndterbar og få en økt opplevelse av sammenheng. Det er ulike veier til bedring og noen har mer behov for psykoedukasjon enn andre.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectbipolar lidelsenb_NO
dc.subjectpsykoedukasjonnb_NO
dc.subjectbedringsprosessnb_NO
dc.titlePsykoedukasjonens betydning for bedringsprosessennb_NO
dc.title.alternativeThe Meaning of Psychoeducation in Relation to the Recovery Processnb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.source.pagenumber30 s.nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record