Show simple item record

dc.contributor.authorMundal, Kirsten
dc.date.accessioned2017-09-08T09:18:28Z
dc.date.available2017-09-08T09:18:28Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2453719
dc.descriptionOrganisasjon og utdanningsleiing. Avdeling for samfunnsfag/institutt for samfunnsvitenskap/master i organisasjon og leiing. 09.06.17nb_NO
dc.description.abstractDenne studien har som mål å undersøke om det finnes kulturforskjeller mellom barnetrinn og ungdomstrinn og i tilfelle hvordan disse kommer til uttrykk, som verdifull kunnskap for en kommende leder i grunnskolen. Undersøkelsen er gjennomført som en kvalitativ studie av ulike sider ved kultur på arbeidsplasser. I prosessen blir leders endringsmuligheter, leders stilling i krysspress mellom forventninger fra ulike hold, leders tilrettelegging for endringsarbeid (verdiplattformer) og hvordan de tilsatte mener ledere bør gå frem i endringsarbeid omtalt. Med utgangspunkt i dette viser analysene i studien at en ny leder i grunnskolen vil være tjent med å sette seg inn i, og være bevisst på kulturforskjeller. Der er forskjeller mellom hovedtrinnene, analysen viser både hvordan dette kan være en utfordring men også hvordan leder kan ta tak i det. Studien konkluderer med at forskjeller i læringskultur mellom barnetrinn og ungdomstrinn kommer til uttrykk gjennom hvordan spørsmål på tester og nivå og mål på arbeidsplaner blir skapt, samtidig som forskjeller i hvordan lærerne ser på ulike sider ved læring er mindre.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectKulturforskjellernb_NO
dc.subjectbarnetrinnnb_NO
dc.subjectungdomstrinnnb_NO
dc.subjectskoleledelsenb_NO
dc.subjectlæringskulturnb_NO
dc.titleKulturforskjeller i grunnskolen?nb_NO
dc.title.alternativeCultural differences within the first 10 school years?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber102nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record