• English
    • norsk
  • English 
    • English
    • norsk
  • Login
View Item 
  •   All institutions
  • Lovisenberg diakonale høgskole
  • Vitenskapelige publikasjoner
  • Artikler
  • View Item
  •   All institutions
  • Lovisenberg diakonale høgskole
  • Vitenskapelige publikasjoner
  • Artikler
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sykepleieres utfordringer med å undervise om legemiddelbehandling i psykiatrisk avdeling

Johansen, Alna Ryttersveen; Nussle, Hans Martin; Sundbye, Kjersti; Hestetun, Margrete
Journal article, Peer reviewed
Thumbnail
View/Open
Hestetun_2014_Sykepleienf.pdf (602.4Kb)
Permanent link
http://hdl.handle.net/11250/2414297
Issue date
2014-12-12
Share
Metadata
Show full item record
Collections
  • Artikler [50]
Original version
Johansen, A. R., Nussle, H. M., Hestetun, M., & Sundbye, K. (2014). Sykepleieres utfordringer med å undervise om legemiddelbehandling i psykiatrisk avdeling. Sykepleien Forskning, 9(4). doi:http://dx.doi.org10.4220/sykepleienf.2014.0172   http://dx.doi.org10.4220/sykepleienf.2014.0172
Abstract
Bakgrunn: Sykepleierne ved en lukket psykiatrisk sengepost stilte spørsmål ved hvordan de skulle ivareta sitt ansvar for å undervise om legemidler til pasienter med alvorlige psykiske lidelser.

Hensikt : Hensikten var å beskrive sykepleiernes erfaringer om eget undervisningsansvar ved legemiddelbasert behandling og hvilke utfordringer de opplever i denne rollen.

Metode: Studien har et kvalitativt hermeneutisk design med datainnsamling fra to fokusgruppeintervjuer med henholdsvis fem og sju sykepleiere.

Resultater: Studien avdekket en tilfeldig praksis. Sykepleierne opplevde uklar rollefordeling mellom sykepleiere og leger og var engsteligefor å tråkke i «legens bed». Undervisningen var mer initiert av pasienten enn at sykepleierne hadde det på sin agenda. Det kom fram at sykepleierne var utrygge på må ta ansvar sin kunnskap om legemidlene, på undervisningsmetoder, samt hadde behov for økte kommunikasjonsferdigheter.

Konklusjon: Man må ha større oppmerksomhet på formalisering av tverrprofesjonelle arbeidsprosesser hvor pasienten er aktivt medvirkende. Og man må utvikle kompetanseprogrammer hvor brukererfaring integreres. Sykepleierens pedagogikk- og kommunikasjonsferdigheter, samt kunnskaper om legemidlene må styrkes.
Publisher
Sykepleien
Journal
Sykepleien Forskning

Contact Us

Search NORA
Powered by DSpace software

Service from BIBSYS
 

 

Browse this CollectionIssue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsBrowse all ArchivesArchives & CollectionsIssue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

Google Analytics StatisticsView Usage Statistics

Contact Us

Search NORA
Powered by DSpace software

Service from BIBSYS