• English
    • norsk
  • English 
    • English
    • norsk
  • Login
View Item 
  •   All institutions
  • Høgskolen i Sørøst-Norge
  • 3 Masteroppgaver
  • Master i pedagogikk
  • View Item
  •   All institutions
  • Høgskolen i Sørøst-Norge
  • 3 Masteroppgaver
  • Master i pedagogikk
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Barnehagelæreren sin betydning for barn som har blitt utsatt for omsorgssvikt : en kvalitativ studie om barnehagelærerens opplevelse av egen betydning for barn som har blitt utsatt for omsorgssvikt og hvilke tiltak de bruker i barnehagen

Jarrett, Mari
Master thesis
Thumbnail
View/Open
2016_Jarrett_masteroppgave.pdf (1.336Mb)
Permanent link
http://hdl.handle.net/11250/2412794
Issue date
2016
Share
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i pedagogikk [72]
Abstract
I 2015 gikk 9 av 10 barn i barnehagen i følge tallene fra Statistisk sentralbyrå (2016), det betyr at de ansatte i barnehagen møter i dag majoriteten av alle barn i Norge. Barnehagen har derfor en unik mulighet til å kunne oppdage, avdekke, forebygge og tilrettelegge for barn som har blitt utsatt for omsorgssvikt. Barnehagen kan være et sted som symboliserer trygghet med personale som har en kompenserende rolle for barnet.

Bakgrunnen for denne masteroppgaven er at jeg ønsker belyse den jobben som barnehagepersonalet gjør for barn som har blitt utsatt for omsorgssvikt. Jeg har valgt å skrive om denne tematikken da jeg ønsket å løfte frem barnehagelærernes engen opplevelser av sin egen betydning og hvordan de faktisk jobber i barnehagen med disse barna. Med dette som bakgrunn ble min problemstilling:

Hvordan opplever barnehagelæreren sin egen betydning for barn som har blitt utsatt for omsorgssvikt?

Jeg ønsket å løfte frem egne beskrivelser av hvilken betydning de som fagpersoner har. For å forsøke å besvare denne problemstillingen brukte jeg en kvalitativ forskningsmetode, brevmetoden. Det var i alt 6 informanter som var deltagende i denne studien. De utformet brev til meg med bakgrunn i noen spørsmål rundt tematikken som jeg hadde gitt dem. For å bearbeide empirien benyttet jeg meg av en fenomenologisk analyse og kodet datamaterialet inn i kategorier.

Funnene som fremgikk av det empiriske datamaterialet var at informantene så på sin egen betydning for disse barna for av stor verdi. De var opptatt av å skape trygge tilknytninger og gode relasjoner, positive erfaringer med samspill og mestring gjennom å bruke omsorg, relasjonskompetanse, voksenrollen og lek som konkrete tiltak.

Funnen ga meg anledning til å drøfte om barn som har blitt utsatt for omsorgssvikt har behov for spesialpedagogiske tilleggs ressurser som utfyller og styrker barnehagens basistilbud.
Publisher
Høgskolen i Sørøst-Norge

Contact Us

Search NORA
Powered by DSpace software

Service from BIBSYS
 

 

Browse this CollectionIssue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsBrowse all ArchivesArchives & CollectionsIssue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

Google Analytics StatisticsView Usage Statistics

Contact Us

Search NORA
Powered by DSpace software

Service from BIBSYS