• English
    • norsk
  • English 
    • English
    • norsk
  • Login
View Item 
  •   All institutions
  • Norges idrettshøgskole
  • Masteroppgaver / Masters' theses
  • View Item
  •   All institutions
  • Norges idrettshøgskole
  • Masteroppgaver / Masters' theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Læring med animasjoner i treningslære 2: elevers læringsutbytte fra tredimensjonale animasjoner sammenlignet med todimensjonale stillbilder

Hesjevik, Joakim
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Hesjevik Joakim_PP.pdf (2.197Mb)
Permanent link
http://hdl.handle.net/11250/2399275
Issue date
2016-08-16
Metadata
Show full item record
Collections
  • Masteroppgaver / Masters' theses [720]
Abstract
Ved innføringen av Kunnskapsløftet 2006 ble det i den norske skolen et større fokus på

IKT (Informasjon- og kommunikasjonsteknologi) og digitale verktøy enn tidligere. Hvor

digitale ferdigheter ble beskrevet som en av de fem grunnleggende ferdighetene som

skal implementeres i alle fag på skolen (Utdanningsdirektoratet, 2006a). Studiens

formål har vært å undersøke om det er en forskjell i elevers læringsutbytte med 3D

animasjoner i forhold til 2D stillbilder i treningslære 2 på vg3. Samt på hvilken måte 3D

animasjoner påvirker opplevd læringsutbytte, læringsklima, motivasjon og interesse for

treningslærefaget for elever med ulike karakterer i faget. Masteravhandlingen har tatt

utgangspunkt i kognitiv læringsteori og Cognitive Theory of Multimedia Learning

(Mayer, 2005). 191 elever på Østlandet har fulgt et undervisningsopplegg over fire

skoletimer som omhandler biomekanisk analyse av ulike styrkeøvelser enten med 3D

animasjoner eller 2D stillbilder, etterfulgt av en multiple choice avkrysningsprøve. I

etterkant av intervensjonen ble 10 elever som fulgte undervisningsopplegget med 3D

animasjoner intervjuet.

3D animasjoner hadde hverken en større eller mindre læringsutbytte i forhold til 2D

stillbilder i undervisningen av biomekanisk analyse for elever på vg3 i faget

treningslære 2. Elevene i animasjonsgruppen vurderte kvaliteten på diskusjonen i

forelesningene signifikant høyere enn hva kontrollgruppen gjorde. Subanalysene kan

konkludere med at elever med en svak karakter (1-3) i animasjonsgruppen hadde et

signifikant bedre resultat på testen enn de med svak karakter (1-3) i kontrollgruppen.

Kvalitative analyser viser at 3 av 5 svake elever opplevde å være mer muntlig aktive i

timene enn hva de er til vanlig, mens 3 av 5 sterke elever var mindre muntlig aktive.

Alle intervjuobjektene mente at animasjonene var mer interessante og motiverende enn

tidligere undervisningsmetoder brukt i faget.
Description
Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2016

Contact Us

Privacy policy
Powered by DSpace software

Service from Unit
 

 

Browse this CollectionIssue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsBrowse all ArchivesArchives & CollectionsIssue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us

Privacy policy
Powered by DSpace software

Service from Unit