• English
    • norsk
  • English 
    • English
    • norsk
  • Login
View Item 
  •   All institutions
  • Statens vegvesen
  • Publikasjoner utgitt av andre / Published externally
  • Avhandlinger
  • View Item
  •   All institutions
  • Statens vegvesen
  • Publikasjoner utgitt av andre / Published externally
  • Avhandlinger
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Planlegging for gåing: Casestudier av bydeler i Trondheim

Antonsen, Anna Marie
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Masteroppgave_2016_Anna_Marie_Antonsen.pdf (6.637Mb)
Permanent link
http://hdl.handle.net/11250/2399166
Issue date
2016
Share
Metadata
Show full item record
Collections
  • Avhandlinger [371]
Abstract
Nasjonal transportplan annonserte i 2012 et mål om at «..veksten i persontransporten i storbyområdene skal tas med kollektivtransport, sykkel og gange». Fotgjengere er en oversett gruppe innen transportplanlegging, noe som har resultert i gangvegnett som ikke er tilrettelagt for fotgjengerens behov. Formålet med oppgaven er å kartlegge hvordan fysisk planlegging kan gjøre henholdsvis bydelene Midtbyen, Bakklandet-Møllenberg, Kattem og Åsheim-Lundåsen bedre for transportfotgjengeren. Dette har blitt kartlagt gjennom forskningsspørsmål om eksisterende litteratur, forskjeller mellom områder hvor mange går og hvor få går, og hvilke tiltak som kan forbedre forholdene for fotgjengere i de aktuelle områdene.

Oppgaven er et casestudie, og har bygget på en kombinert kvalitativ og kvantitativ metode. Det er gjort litteratursøk for å kartlegge eksisterende litteratur om fotgjengervennlige omgivelser og walkability. For å finne forskjell mellom hvor fotgjengervennlig de ulike områdene er, ble det gjennomført nettverksanalyser og kartlegging av fenomener i ArcGIS og befaring innenfor de aktuelle sonene. Dette ga også utgangspunktet for å anbefale tiltak.

Det er gjennom oppgaven funnet at områdene i sentrale Trondheim har vesentlig bedre forhold for gåing enn de ytre. De ytre sonene har noe dårligere tilgang på ulike tjenester og målpunkter. Det som gjennomgående preger områder med høyere gåandel er korte avstander og god tilgang på dagligvarehandel.
Description
Masteroppgave - Fakultet for arkitektur og billedkunst. Institutt for byforming og planlegging. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet.
Publisher
[A.M. Antonsen]

Contact Us

Search NORA
Powered by DSpace software

Service from BIBSYS
 

 

Browse this CollectionIssue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsBrowse all ArchivesArchives & CollectionsIssue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

Google Analytics StatisticsView Usage Statistics

Contact Us

Search NORA
Powered by DSpace software

Service from BIBSYS