• English
    • norsk
  • English 
    • English
    • norsk
  • Login
View Item 
  •   All institutions
  • Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
  •   All institutions
  • Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lærerteamet som samarbeidsarena : en kvalitativ studie av læreres samarbeidsoppgaver i team

Aas, Kristin
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Kristin Aas.pdf (1.188Mb)
Permanent link
http://hdl.handle.net/11250/2382876
Issue date
2015
Share
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [1355]
Abstract
Temaet for denne masteroppgaven er lærernes samarbeid i team. Jeg har gjennom

undersøkelsen søkt å finne svar på hvilke arbeidsoppgaver lærerne løser i fellesskap, og hva

som påvirker deres prioriteringer. Jeg har også undersøkt tettheten i samarbeidet. Det er

interessant å se om tettheten har betydning for den kollegiale læringen som skal foregå innad i

hver enkelt skole. Undersøkelsen tar utgangspunkt i fire lærere og to teamledere sine

opplevelser av teamsamarbeid. Dataene som fremkommer blir så drøftet opp mot teori om

rasjonaliteter og makt, og mot teori som tar for seg forutsetninger for å lære i fellesskap.

For å få frem bredde i samarbeidsoppgavene i teamet har jeg en valgt kvalitativ

tilnærming til undersøkelsen, med intervju som metode. Relativt omfattende intervju med

seks informanter har gitt meg god innsikt i temaet.

Analysen av intervjuene viser at lærerne i stor grad arbeider med koordinerende

aktivitet i teamet. Arbeidsoppgaver som ofte ikke krever reelt samarbeid. Oppgaver som har

potensiale til å fremme kollegial autonomi og læring foregår individuelt eller i selvvalgte

grupperinger i kollegiet. Sterk individuell autonomi ser ut til å fremdeles være kjennetegn på

lærernes arbeid. Jeg ser at team kan legitimere dette og bidra til konserverende og isolerende

praksis gjennom i liten grad prioritere diskusjoner og samarbeid som fører til individuell og

kollegial læring. Enkeltpersoner og ulike rasjonaliteter har betydning for hvilke oppgaver

lærerne på teamet samarbeider om, og hvordan samarbeidet foregår. I tillegg til de indre

maktrelasjonene, har ytre instansers påvirkning på hva lærerne samarbeider om i teamet.

Dette pålagte samarbeidet har dårlige vilkår dersom lærerne ikke ser at det vil ha nytt for

deres praksis. Samarbeid som lærerne selv tar initiativ til har derimot et annet utgangspunkt.

Å etterstrebe en kultur for åpenhet og nysgjerrighet, der uenighet er akseptert ser ut til å ha

gode vilkår for utviklende samarbeid.
Publisher
NTNU

Contact Us

Search NORA
Powered by DSpace software

Service from BIBSYS
 

 

Browse this CollectionIssue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsBrowse all ArchivesArchives & CollectionsIssue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

Google Analytics StatisticsView Usage Statistics

Contact Us

Search NORA
Powered by DSpace software

Service from BIBSYS