• English
    • norsk
  • English 
    • English
    • norsk
  • Login
View Item 
  •   All institutions
  • Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
  • Fakultet for økonomi (ØK)
  • NTNU Handelshøyskolen
  • View Item
  •   All institutions
  • Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
  • Fakultet for økonomi (ØK)
  • NTNU Handelshøyskolen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Forskjeller i kompetansemeglingsprosjekt : en kvalitativ studie med fenomenologisk perspektiv

Storrøsæter, Heidi
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Storrøsæter_2015.pdf (1.722Mb)
Permanent link
http://hdl.handle.net/11250/2374260
Issue date
2016-01-20
Share
Metadata
Show full item record
Collections
  • NTNU Handelshøyskolen [276]
Abstract
Norge er et høykostland, der kunnskap er den viktigste produksjonsfaktoren, ut fra dette får

en kunnskapsbasert økonomi som legger press på bedriftenes innovasjonsevne. For å hjelpe

bedrifter med å øke deres innovasjonsevne kan en kompetansemegler bidra til at bedriftene

får tilgang på relevant kunnskap gjennom et forskningsmiljø. Mange fagområder trenger en

brobygger som setter disse i kontakt med hverandre, en kompetansemegler kan bistå i

nettverksbygging og knytte relasjoner som også kan bidra til samarbeid,

kompetanseutveksling og bedriftsutvikling. På bakgrunn av dette forsøker denne studien å

besvare problemstillingen: «Hva kjennetegner en bedrift som velger å bli med i et

kompetansemeglingsprosjekt?» Studien er avgrenset til å omfatte bedriftenes holdninger til

FoU miljøet, og innhenting av ekstern kompetanse, og hvordan styret samarbeider med

bedriftene.

Denne studien er gjennomført med en kvalitativ tilnærming gjennom et fenomenologisk

perspektiv, der datainnsamlingen ble gjennomført med en medstudent gjennom dybdeintervju

av til sammen 14 bedrifter fra Hedmark, Oppland, Sør- og Nord- Trøndelag. Åtte av disse har

deltatt i et kompetansemeglingsprosjekt og er dermed klassifisert som ja- bedrifter gjennom

studien. Empirien er blant annet analysert og diskutert opp mot bedrifters absorberingsevne,

holdninger, tillit og styreteori i form av hvordan dette påvirker bedriftene til å delta i et

samarbeidsprosjekt med FoU- miljøet, samt blitt påvirket av min fortolkning av funnene.

Hovedfunnene i denne studien viser klare forskjeller mellom ja- og nei- bedrifter innenfor

enkelte av kategoriene. Disse er at ja- bedriftene er mer åpne for å benytte seg av ekstern

kompetanse for å løse en problemstilling, de vil gjerne bidra til utvikling både for seg selv og

andre. Styrene i bedriftene består av flere eksterne medlemmer som engasjerer seg i

bedriften, og som gjør at avgjørelser blir tatt i styret i stede for bedriften. Ja- bedriftene har

også relasjoner til FoU- miljøet i Norge, enten gjennom direkte kontakt eller gjennom

nettverk. Ett annet funn som også kommer frem er at høyere utdanning innenfor bedriften,

kan bidra til lavere barrierer for å ta kontakt med et FoU- miljø, da de ofte får kjennskap til

FoU- miljøet gjennom studiene, hvis studenten tar en mastergrad eller mer, men dette trenger

mer forskning for å bekrefte.

Contact Us

Search NORA
Powered by DSpace software

Service from BIBSYS
 

 

Browse this CollectionIssue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsBrowse all ArchivesArchives & CollectionsIssue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

Google Analytics StatisticsView Usage Statistics

Contact Us

Search NORA
Powered by DSpace software

Service from BIBSYS