• English
    • norsk
  • English 
    • English
    • norsk
  • Login
View Item 
  •   All institutions
  • Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
  •   All institutions
  • Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Skjær i sjøen : en Q-metodologisk undersøkelse av helsepersonells opplevelse av delaktighet i etisk utfordrende beslutningsprosesser

Eide, Regina
Master thesis
Thumbnail
View/Open
innhold i masteroppgave (1.043Mb)
Permanent link
http://hdl.handle.net/11250/2358200
Issue date
2015
Share
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [1355]
Abstract
Denne mastergradsavhandlingen søker å skape innsikt i helsepersonells subjektive oppfatning av sin egen deltakelse i medisinske beslutningsvalg som gjelder langtidsintensivpasientens behandling. Ut fra et rådgivningsperspektiv er det ønskelig å øke den gjensidige forståelsen for de forskjellige syn eller perspektiv som de ulike aktørene i det tverrfaglige behandlerteamet har som utgangspunkt for deres personlige og profesjonelle tilnærming. Forskningsstudien er gjennomført ut fra følgende problemformulering: Hvordan opplever helsepersonell sin delaktighet med tanke på etisk utfordrende beslutningsvalg som gjelder langtidsintensivpasientens behandling?

Studien er basert på en Q-metodologisk undersøkelse som inkluderer 55 deltakere fra ulike profesjoner med minst 10 år klinisk erfaring med langtidsintensivpasienter og som er tilknyttet pasientene i en interdisiplinær intensivavdeling ved et norsk universitetssykehus. Forskningsdataene ble analysert ved hjelp av dataprogrammet PQMethod (Schmolck, 2002). En valgt trefaktorløsning synliggjorde tre fremtredende, ulikt opplevde faktorsyn eller perspektiv på hvordan helsepersonell opplever sin delaktighet i etisk utfordrende beslutningsprosesser.

Faktorfortolkningen viser til likhetstrekk i faktorsynene der ekspertene synes å formidle en tydelig mening om å ikke ville basere sine beslutninger alene på sin egen fagspesifikke kompetanse, men derimot søker å rådføre seg med annet helsepersonell for å kunne komme fram til etisk riktige avgjørelser for pasientens behandling. Gode tverrfaglige relasjoner mellom ekspertene anses å ha betydning for effekten og kvaliteten av behandlingen. Alle informanter virker å fremsette et behov for å kunne få tilgang til hverandres vurderinger og overveielser på et tidligere tidspunkt i pasientforløpet slik at det fremmer informasjonsflyten. Studien har også resultert i synliggjøring av betydelige forskjeller på hvordan helsepersonell opplever så vel det kommunikative som det relasjonelle i det tverrfaglige teamet. Fagpersonene med Faktorsyn 1 og 3, bestående i hovedsak av leger, gir hverandre gjennom denne studien en tvers gjennom positiv tilbakemelding på deres samarbeid og at de kjenner seg inkludert i beslutningsprosesser. Fagpersonene som representeres ved Faktorsyn 2, bestående av intensivsykepleiere, gir uttrykk for at de mangler innflytelse og delaktighet og at de kjenner seg ekskludert fra beslutningsprosesser. Det kan virke som at samarbeidet og en noe ulik helhetlig tilnærming i pasientbehandlingen, kan være til hinder for en optimal benyttelse av menneskelige og faglige ressurser som finnes i det tverrfaglige teamet.
Publisher
NTNU

Contact Us

Search NORA
Powered by DSpace software

Service from BIBSYS
 

 

Browse this CollectionIssue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsBrowse all ArchivesArchives & CollectionsIssue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

Google Analytics StatisticsView Usage Statistics

Contact Us

Search NORA
Powered by DSpace software

Service from BIBSYS