Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHuby, Joachim
dc.date.accessioned2014-11-25T13:25:11Z
dc.date.available2014-11-25T13:25:11Z
dc.date.issued2014-11-25
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/226424
dc.descriptionNorges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapinb_NO
dc.description.abstract- - - - Abstract - - - - The theme of this study is cultural identity used as a resource in integration. This thesis researches how immigrant children understand and use their cultural identity, particularly musical identity when integrating themselves into the Norwegian school system and Norwegian society. It is based upon qualitative interviews of five immigrant children from a “mottaksklasse” (reception class for immigrants) who have taken part in a music therapy project. The study focuses on the resources contained within identity and how music therapy can recognise and develop these resources to be used in integration. It has a foundation in the theories of resource orientated music therapy and music and identity. This thesis argues the benefits of increased awareness of identity for music therapists and immigrants alike. It argues for an age related approach to the use of identity in integration. It also discusses the importance of hybridisation, body consciousness and spontaneity in identity and the consequences of these elements in the process of integration. Resource and value are also examined in this thesis from a social perspective. The thesis argues the benefits of music therapy for immigrants and how music therapy can strengthen identity and increase identity awareness amongst immigrants so that they are better placed to translate their cultural resources and use them in the process of integration. - - - - Sammendrag - - - - Temaet for studien er kulturell identitet som en ressurs i integrering. Oppgaven forsker på og utforsker hvordan immigranter forstår og bruker sin kulturell identitet, spesielt musikalsk identitet når de integrerer seg i det norske skole systemet og samfunnet. Studien er basert på kvalitative intervjuer på fem barn fra en mottaksklasse som har deltatt i et musikkterapi prosjekt. Studien fokuserer på ressurser som finnes i identitet og hvordan musikkterapeutisk arbeid kan anerkjenne og utvikle disse ressursene for bruk i integreringsprossesen. Oppgaven har et fundament i teori om ressurs orientert musikkterapi og musikk og identiet. Oppgaven argumenterer fordelene av økt bevisstgjøring av identitet blant både klienter og terapeuter. Den argumenterer for en alders relatert tilnærming på bruk av identitet i integreringsarbeid. I oppgaven diskuteres viktigheten av hybridisation, kroppsbevisthet og spontanitet i identiet og konsekvensene av disse elementene i integreringsprosessen. Betydning av ressurs og verdi er utforsket fra et sosialt perspektiv. Oppgaven argumenterer fordelene av musikkterapeutisk arbeid med immigranter og hvordan musikkterapi kan styrke identitet og øke bevisstgjøring på identitet blant immigranter slik at identitet kan brukes i integreringsprosessen.nb_NO
dc.language.isoengnb_NO
dc.relation.ispartofseriesNorges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2014
dc.subjectkulturell identitetnb_NO
dc.subjectcultural identitynb_NO
dc.subjectmusikalsk identitetnb_NO
dc.subjectmusical identitynb_NO
dc.subjectimmigrant childrennb_NO
dc.subjectintegreringsprosessnb_NO
dc.subjectprocess of integrationnb_NO
dc.subjectmottaksklassenb_NO
dc.titleIdentity and integration. A study into the role of cultural identity in the process of integration and the important role music therapy can play in strenghening identity and aiding integrationnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000::Musicology: 110::Music therapy: 113nb_NO
dc.source.pagenumber50 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Masteroppgaver [154]
    Masteroppgaver levert ved Norges musikkhøgskole

Vis enkel innførsel