Show simple item record

dc.contributor.authorSasson, Amir
dc.contributor.authorNordkvelde, Marius
dc.contributor.authorReve, Torger
dc.date.accessioned2014-06-20T13:08:39Z
dc.date.available2014-06-20T13:08:39Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.issn0803-2610
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/196593
dc.description.abstractRapporten ser nærmere på næringseffektene av utbyggingen av en ny E39 over Boknafjorden (Rogfast) mellom Stavanger og Haugesund området, over Bjørnafjorden mellom Stord og Bergen området, over Sognefjorden mellom Oppedal og Lavik, Hundvikfjorden mellom Anda og Lote, Faleidfjorden mellom Stryn og Svarstad (Stryn nord), Storfjord mellom Festøya og Solavågen eller Hareid og Sula, Moldefjorden mellom Vestnes og Molde og Halsafjorden mellom Kanestraum og Halsa. Rapporten har også evaluert de to mulighetene til å krysse Bjørnafjorden, i midten (direkte rute) eller en mer landbasert vei til øst for fjorden og de to mulighetene i Sogn og Fjordane, vest gjennom Lote and øst gjennom Stryn og over Strynefjellet. Rapporten bruker eksisterende region- og agglomerasjons­teori samt klyngeteori til å sannsynliggjøre for lokale arbeidsmarkeds­gevinster ved sammenslåing av ulike arbeidsmarkeder som i dag ikke er integrert, men som sannsynligvis ville vært i større grad integrerte arbeidsmarkeder, om det ikke hadde vært for manglende infrastruktur. Rapporten er en videreføring av rapporten Ferjefri E39 Næringsliv og verdiskaping (Nordkvelde og Reve 2013) og inngår i det større forskningsprosjektet Ferjefri E39 - næringsliv og verdiskaping.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.relation.ispartofseriesForskningsrapport;3/2014
dc.titleFerjefri E39: næringsøkonomiske gevinster ved fjordkryssingnb_NO
dc.typeResearch reportnb_NO
dc.source.pagenumber102 sidernb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

  • Research Reports [121]
    This collection contains BI's Research Report Series from 2001.

Show simple item record