• English
    • norsk
  • English 
    • English
    • norsk
  • Login
View Item 
  •   All institutions
  • Norges miljø- og biovitenskapelige universitet
  • School of Economics and Business (HH)
  • Master's theses (HH)
  • View Item
  •   All institutions
  • Norges miljø- og biovitenskapelige universitet
  • School of Economics and Business (HH)
  • Master's theses (HH)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kapitaltilgang og tilskudd fra Innovasjon Norge : vekst i norske bedrifter

Langfeldt, Nicolai
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Masteroppgave Nicolai Langfeldt kopi.pdf (2.648Mb)
Permanent link
http://hdl.handle.net/11250/187554
Issue date
2014-02-13
Share
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master's theses (HH) [618]
Abstract
Denne studien undersøker hvordan ulike former for kapital, med spesielt fokus på tilskudd

fra Innovasjon Norge, oppfattes som viktig for bedrifters vekst. Eksiterende teori angriper

dette svært ulikt og til tider motstridene. Det legges i denne oppgaven frem teorier om at

ekstern kapital bidrar til høyere vekst, og teorier om at bedrifter som velger å ikke selge

deler av bedriften har større sannsynlighet for videre vekst. Tilskudd fra Innovasjon Norge

derimot bringer ekstern kapital inn i bedriften, uten at må selge eierandeler. På bakgrunn av

denne antagelsen og den teoretiske spenningen omhandlende temaet, utviklet jeg

problemstillingen; på hvilken måte påvirker offentlige tilskudd fra Innovasjon Norge veksten i

norske bedrifter?

Datainnsamlingen ble gjort gjennom åtte dybdeintervjuer med ledere i åtte norske

aksjeselskap. Bedriftene er plukket ut med utgangspunkt i Dagens Næringsliv gasellekåring

for 2012, og ved å sammenligne bedrifter etter størrelsen på omsetning, resultat, antall

ansatte og alder.

Resultatene viser at det er stor forskjell i hvor problematisk bedriftene oppfatter tilgangen

på kapital. I oppgavens utvalg er det bedrifter som støtter opp under teorien om at ekstern

kapital er en pådriver for vekst, men også eksempler hvor gründeren selv har beholdt

eierskapet og fortsatt opplevd stor vekst. Også i forhold til hovedproblemstillingen i

oppgaven viser resultatene ulike tendenser. Flere bedrifter er tydelige på at tilskudd fra

Innovasjon Norge har vært avgjørende for den veksten de har opplevd, mens andre mener

at tilskudd har vært mindre viktig. Et overraskende funn i oppgaven var hvor forskjellig

bedriftene vektlegger økonomisk kompetanse, og dens rolle i hvorvidt man har mottatt

tilskudd og ekstern kapital.

Det finnes ingen resultater i oppgaven som tyder på at tilskudd fra Innovasjon Norge har en

negativ påvirkning på vekst, men det er stor variasjon i hvor stor den positive påvirkningen

har vært. Måten påvirkningen har skjedd på varier også stort blant bedriftene i oppgaven.

This study examines how different forms of capital, with a particular focus on grants from

Innovation Norway, is vital for corporate growth. Existing theory approach this very different

and at times contradictory. This paper show theories that external capital contributes to

higher growth, and theories that businesses that choose not to sell parts of the business,

have a greater likelihood of further growth. Grants from Innovation Norway on the other

hand, brings external capital into the business, without the need to sell assets. On the basis

of this assumption and on the theoretical tension about this issue , I developed the following

research question; which affects the way public funding from Innovation Norway growth in

Norwegian businesses?

Data collection was done through eight in-depth interviews with managers in eight

Norwegian companies. The companies were selected based on the Dagens Næringslivs

gazelle competition of 2012, and comparing companies in terms of revenue, profit, number

of employees and age.

The results show that there is a big difference in how problematic firms perceive access to

capital. Among the selection, there are companies that support the theory that external

capital is a driving force for growth, but also cases where the entrepreneur himself has

retained ownership and still experienced great growth. Also in relation to the main research

question, the results show different trends. Several companies are adamant that grant from

Innovation Norway has been crucial to the growth they have experienced, while others

believe that the grant has been less important. A surprising finding in the study was how

different companies emphasizing financial literacy and its role in whether one has received

grants and external capital.

There are no results among the companies that a grant from Innovation Norway has a

negative impact on growth , but there is considerable variation in the size of how big this

positive impact has been. The way the impact happened is also largely different among

firms.
Publisher
Norwegian University of Life Sciences, Ås

Contact Us

Search NORA
Powered by DSpace software

Service from BIBSYS
 

 

Browse this CollectionIssue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsBrowse all ArchivesArchives & CollectionsIssue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

Google Analytics StatisticsView Usage Statistics

Contact Us

Search NORA
Powered by DSpace software

Service from BIBSYS