Recent Submissions

  • Kvalitet i barnehagelærerutdanning i naturvitenskap: En fellesnordisk studiemodul 

    Sortland, Merete Økland; Tikkanen, Tarja Irene; Heggen, Marianne Presthus; Holter, Kari; Langholm, Guri; Broström, Stig; Bollingberg, Karen; Damgaard, Birgitte; Frøkjær, Thorleif; Gustavsson, Laila; Ladstein, Sigve; Nappen, Kari Grutle; Nordahl, Kristín; Harju-Luukkainen, Heidi; Staffans, Eva; Thulin, Susanne (Journal article; Peer reviewed, 2017)
    This article presents a new joint Nordic study module consisting of a theoretical framework, the kindergarten teacher students’ case study and a reflection talk, in natural science for the kinder-garten teacher education. ...
  • Pupil aggressiveness, teacher authority, and disruptive classroom behaviour 

    Vaaland, Grete Sørensen (PhD thesis UiS;315, Doctoral thesis, 2016-11-24)
    Background: Pupil behaviour is important for academic and social learning in school. Disruptive behaviour conflicts with learning and may cause teachers to experience stress and even burnout. Although some knowledge is ...
  • Evaluating the mindfulness based coping program: an effectiveness study using a mixed model approach 

    Tharaldsen, Kjersti B.; Bru, Lars Edvin (Journal article; Peer reviewed, 2012-04)
    Since more than 450 million people worldwide suffer from mental disorders, interventions that promote mental health have been called for. Mindfulness-based coping (MBC) is an intervention based on coping skills ...
  • Kollegaveiledning – er det verd å bruke tid på? 

    Midthassel, Unni Vere (Journal article, 2003)
    Kollegaveiledning er en arbeidsmåte der kolleger skal bidra til hverandres kompetanseutvikling ved å ta utgangspunkt i hverdagens utfordringer. Tiltaket er blitt fremhevet som nyttig for å øke læreres profesjonalitet og ...
  • Young children’s participation in a Q study with visual images: Some comments on reliability and validity 

    Størksen, Ingunn; Thorsen, Arlene Arstad (Journal article; Peer reviewed, 2011-10)
    In this study we discuss various aspects of the participation of young children as informants in research relating to their own adjustment and behavior. We ask whether it is meaningful to include young children as participants ...
  • Tekstlesning på skjerm: noen implikasjoner av et digitalt grensesnitt for lesing og forståelse 

    Mangen, Anne; Kristiansen, Marie (Journal article; Peer reviewed, 2013-01)
    Digitale tekster har en rekke egenskaper som gjør dem forskjellige fra trykte tekster, og som kan innvirke på leseforståelsen. Forskning på digital lesing har særlig fokusert på kognitiv belastning ved hypertekst-lesing, ...
  • Factors associated with disruptive behaviour in the classroom 

    Bru, Edvin (Journal article; Peer reviewed, 2007)
    This paper examines the relationships of pupils’ on-task orientation at school and their opposition to teachers with perceived cognitive competence, perceived relevance of schoolwork, and the belief that going against ...
  • Academic outcomes in school classes with markedly disruptive pupils 

    Bru, Edvin (Journal article; Peer reviewed, 2009)
    The aim of the present research is to investigate the degree to which average academic outcomes in secondary school classes are associated with the inclusion of markedly disruptive pupils. Findings are based on two separate ...
  • Den ene dagen 

    Jahnsen, Hanne; Nergaard, Svein; Rafaelsen, Frank; Tveit, Arne (Journal article, 2009)
    På oppdrag fra Utvalget for bedre læring for barn, unge og voksne med særskilte behov (Midtlyngutvalget), har Lillegården kompetansesenter gjennomført en kasusstudie av smågruppebaserte deltidstiltak. Målgruppen er ungdom ...
  • Er alle med? : smågruppetiltak for elever som viser problematferd og/eller lav skolemotivasjon : en kartlegging på 1.-7. trinn i grunnskolen 

    Jahnsen, Hanne; Nergaard, Svein; Grini, Nina (Research report, 2012-03-19)
    Hovedhensikten med denne kartleggingen har vært å lage en oversikt over forekomst, organisering og antall elever i smågruppebaserte opplæringstiltak i norske grunnskoler med elever på 1.-7. årstrinn. Tilstedeværelsen av ...
  • «Få dem ut av klassen!» – Men hjelper det? 

    Jahnsen, Hanne; Nergaard, Svein; Grini, Nina (Journal article, 2011-09)
    Skoler som har smågruppetiltak for elever som viser lav skolemotivasjon og problematferd, og skoler som ikke har slike tiltak, blir sammenlignet med hensyn til læringsmiljø og skolekultur. I en undersøkelse har man lett ...
  • Helhet og sammenheng : fritidstilbud ved Eidsberg ungdomsskole : en evaluering 

    Nergaard, Svein; Jahnsen, Hanne; Grini, Nina (Research report, 2011-03-30)
    Lillegården kompetansesenter har på oppdrag fra Eidsberg kommune ved Eidsberg ungdomsskole gjennomført en evaluering av fritidstilbudet Ettermiddagspiloten. Skolens mål er at tilbudet skal være med på å skape helhet og ...
  • Ja, visst gjør det vondt: LP-modellen i videregående skole - erfaringer og refleksjoner 

    Unknown author (Book, 2011-02-16)
    Artiklene i samlingen er basert på erfaringer fra et pilotprosjekt i videregående skole. De spenner fra å vise problemstillinger i lærergruppene til å være mer reflekterende rundt temaet læringsmiljø i den videregående ...
  • Erfaringer fra «De utfordrende barna» 

    Roland, Pål; Fandrem, Hildegunn; Størksen, Ingunn; Løge, Inger Kristine (Journal article; Peer reviewed, 2007)
    Prosjektet «De utfordrende barna» er initiert av Fylkesmannen i Rogaland og har fokus på å utvikle handlingskompetanse til å avdekke, avhjelpe og forebygge psykososiale vansker hos barn i alderen 4 til 8 år. Her ...
  • Family narratives through the eyes of an adult child of divorce 

    Størksen, Ingunn; Berner, Karin Liland; Thorsen, Arlene Arstad (Journal article; Peer reviewed, 2008)
    In the present study the authors explore an adult’s retrospect recall of viewpoints of his parents divorce by applying Q methodology. The study design consists of a single case study where the authors apply Q methodology ...
  • Teachers' priorities and beliefs : a venture into beliefs, methodologies, and insights 

    Thorsen, Arlene Arstad (PhD thesis UiS, Doctoral thesis, 2009-01-30)
    This study focuses on Norwegian preschool- and schoolteachers’ priorities, beliefs and their subjective opinions about discipline and behavior management, group/classroom practices, beliefs about children, and ...
  • Psykososiale konsekvenser blant barn og ungdom ved samlivsbrudd 

    Størksen, Ingunn (Journal article, 2006)
    I denne artikkelen presenteres aktuell forskning vedrørende psykososial tilpasning blant barn og ungdom som har opplevd samlivsbrudd. Et gjennomgående funn i norsk og internasjonal forskning er at det er litt flere plager ...
  • Bruk av Q-metode i Bambi-prosjektet 

    Størksen, Ingunn (Journal article, 2010)
    I denne artikkelen presenteres forsknings- og utviklingsprosjektet ”Barnehagens møte med barn og familier som opplever samlivsbrudd”. Prosjektet går også under kallenavnet Bambi-prosjektet. Hovedmålet i dette prosjektet ...
  • Kan foreldres samlivsbrudd påvirke små barns tilpasning og tilknytning? Presentasjon av nasjonal og internasjonal forskning og et pågående norsk forsknings- og utviklingsprosjekt 

    Størksen, Ingunn (Journal article, 2009)
    Mange familier med barn rammes av samlivsbrudd i Norge i dag. Hvilken innvirkning har dette har på barna? Påvirker samlivsbrudd barns sosiale og emosjonelle utvikling eller tilknytningsmønster? I denne artikkelen presenteres ...
  • Hva kan barnehagen bidra med til barn som har opplevd samlivsbrudd? 

    Størksen, Ingunn (Journal article; Peer reviewed, 2008)
    Hvert år opplever mange norske barn samlivsbrudd. Internasjonale og norske studier viser at barn som har opplevd samlivsbrudd er i større risiko for ulike psykososiale problemer enn andre barn. Tidligere norske studier og ...

View more