• English
    • norsk
  • norsk 
    • English
    • norsk
  • Logg inn
Søk 
  •   Alle institusjoner
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Arts and Education
  • Søk
  •   Alle institusjoner
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Arts and Education
  • Søk
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Søk

Vis avansert avgrensningSkjul avansert avgrensning

Avgrensninger

Avgrens for å begrense søkeresultatet.

Viser treff 1-9 av 9

  • Sorteringsalternativer:
  • Relevans
  • Tittel stigende
  • Tittel synkende
  • Utgivelsesdato stigende
  • Utgivelsesdato synkende
  • Registreringsdato stigende
  • Registreringsdato synkende
  • Forfatter stigende
  • Forfatter synkende
  • Resultater per side:
  • 5
  • 10
  • 20
  • 40
  • 60
  • 80
  • 100
Thumbnail

Kunnskaper og oppfatninger - implikasjoner for etterutdanning 

Fauskanger, Janne; Mosvold, Reidar (Journal article; Peer reviewed, 2008-06)
Målet med enhver ny læreplan eller skolereform er å forbedre en nåværende praksis. Med innføringen av Kunnskapsløftet skal lærerne få et kompetanseløft. Begrunnelsen er at elevene da vil få bedre matematikkundervisning, ...
Thumbnail

Født sånn, eller blitt sånn? Matematikklæreres oppfatninger om evnen til å undervise 

Fauskanger, Janne; Mosvold, Reidar; Kristensen, Morten Søyland (Journal article; Peer reviewed, 2016)
I denne artikkelen analyserer vi matematikklæreres oppfatninger om evnen til å undervise. Innholdsanalyse av 40 erfarne læreres svar på en spørre­undersøkelse, viser at flere ser på aspekter ved evnen til å undervise som ...
Thumbnail

På jakt etter fagdidaktikk i nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningens matematikkfag 

Mosvold, Reidar; Hanssen, Brit; Fauskanger, Janne (Journal article; Peer reviewed, 2016)
Forskriften for grunnskolelærerutdanning løfter fram fagdidaktikk som et sentralt og gjennomgående tema i utdanningen, mens mange lærerstudenter opplever at det er lite fagdidaktisk fokus i enkelte fag. En mulig forklaring ...
Thumbnail

Frafall og omvalg i lærerutdanningen : hva kan vi gjøre noe med og hva må vi leve med? 

Fauskanger, Janne; Hanssen, Brit (Journal article; Peer reviewed, 2011-06)
Vi vet hvor mange studenter som slutter i allmennlærerutdanningen (ALU)1, hvor mange som fullfører den på normert tid og hvor mange som bruker lenger tid enn den normerte. Utover det vet vi faktisk lite om hvorfor ...
Thumbnail

Undervisningskunnskap i matematikk : tilpasning av en amerikansk undersøkelse til norsk, og lærernes opplevelser av undersøkelsen 

Fauskanger, Janne; Mosvold, Reidar (Journal article; Peer reviewed, 2010-04)
I utdanningsforskning er bruk av kvantitative undersøkelser utstrakt, og mange av disse blir brukt på tvers av kulturelle kontekster uten at dette problematiseres. Ved University of Michigan i USA er det utviklet instrumenter ...
Thumbnail

Å måle og registrere matematikklæreres undervisningskunnskap : En studie av hvordan det er mulig å måle og studere matematikklæreres undervisningskunnskap, og mulige begrensninger og styrker ved måter en måler og studerer kunnskap på 

Fauskanger, Janne (PhD thesis UiS;249, Doctoral thesis, 2015-04-10)
Lærererens undervisningskunnskap i matematikk (UKM) blir i forskningen fremhevet som en faktor med stor betydning for både undervisningskvalitet og elevers læring. Utgangspunktet for denne studien er spørsmålet om hvordan ...
Thumbnail

Innholdsanalysens muligheter i utdanningsforskning 

Fauskanger, Janne; Mosvold, Reidar (Journal article; Peer reviewed, 2014)
Innholdsanalyse er en systematisk undersøkelse og fortolkning av et datamateriale (Berg & Lune 2012), og denne analysemetoden kan brukes for å studere meninger i tekstdata både kvalitativt og kvantitativt. Utgangspunktet ...
Thumbnail

Teachers’ beliefs about mathematical horizon content knowledge 

Mosvold, Reidar; Fauskanger, Janne (Journal article; Peer reviewed, 2014)
In this article, we present and discuss an example of how teachers’ discussions of mathematical knowledge for teaching (MKT) items elicited their beliefs about the knowledge needed to teach mathematics. One category of ...
Thumbnail

Matematikklæreres oppfatninger om ingrediensene i god matematikkundervisning 

Fauskanger, Janne (Journal article; Peer reviewed, 2016)
Studier av matematikklæreres oppfatninger om god matematikkundervisning, og om kunnskap viktig for å kunne legge til rette for og gjennomføre matematikkundervisning av høy kvalitet, fremheves som et viktig for kunnskapsbygging ...

Kontakt oss

Søk i NORA
Basert på DSpace software

Levert av BIBSYS
 

 

Bla i dette arkivetUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterBla i alle arkivArkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn
Avgrens på forfatter
Fauskanger, Janne (9)
Mosvold, Reidar (6)Hanssen, Brit (2)Kristensen, Morten Søyland (1)Avgrens på emneSocial science: 200 (6)matematikk (3)Samfunnsvitenskap: 200 (3)utdanningsvitenskap (3)matematikklærere (2)pedagogikk (2)undervisningskunnskap (2)allmennlærerutdanning (1)didaktikk (1)epistemic beliefs (1)... vis merAvgrens på utgivelsesdato2016 (3)2015 (1)2014 (2)2011 (1)2010 (1)2008 (1)Avgrens på dokumenttypeJournal article (8)Peer reviewed (8)Doctoral thesis (1)

Kontakt oss

Søk i NORA
Basert på DSpace software

Levert av BIBSYS