Søk
Viser treff 1-9 av 9
Kunnskaper og oppfatninger - implikasjoner for etterutdanning
(Journal article; Peer reviewed, 2008-06)
Målet med enhver ny læreplan eller skolereform er å forbedre en nåværende praksis. Med innføringen av
Kunnskapsløftet skal lærerne få et kompetanseløft. Begrunnelsen er at elevene da vil få bedre
matematikkundervisning, ...
Født sånn, eller blitt sånn? Matematikklæreres oppfatninger om evnen til å undervise
(Journal article; Peer reviewed, 2016)
I denne artikkelen analyserer vi matematikklæreres oppfatninger om evnen til å undervise. Innholdsanalyse av 40 erfarne læreres svar på en spørreundersøkelse, viser at flere ser på aspekter ved evnen til å undervise som ...
På jakt etter fagdidaktikk i nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningens matematikkfag
(Journal article; Peer reviewed, 2016)
Forskriften for grunnskolelærerutdanning løfter fram fagdidaktikk som et sentralt og gjennomgående tema i utdanningen, mens mange lærerstudenter opplever at det er lite fagdidaktisk fokus i enkelte fag. En mulig forklaring ...
Frafall og omvalg i lærerutdanningen : hva kan vi gjøre noe med og hva må vi leve med?
(Journal article; Peer reviewed, 2011-06)
Vi vet hvor mange studenter som slutter i allmennlærerutdanningen
(ALU)1, hvor mange som fullfører den på normert tid og hvor mange
som bruker lenger tid enn den normerte. Utover det vet vi faktisk lite
om hvorfor ...
Undervisningskunnskap i matematikk : tilpasning av en amerikansk undersøkelse til norsk, og lærernes opplevelser av undersøkelsen
(Journal article; Peer reviewed, 2010-04)
I utdanningsforskning er bruk av kvantitative undersøkelser utstrakt, og mange av disse blir brukt på tvers av kulturelle kontekster uten at dette problematiseres. Ved University of Michigan i USA er det utviklet instrumenter ...
Å måle og registrere matematikklæreres undervisningskunnskap : En studie av hvordan det er mulig å måle og studere matematikklæreres undervisningskunnskap, og mulige begrensninger og styrker ved måter en måler og studerer kunnskap på
(PhD thesis UiS;249, Doctoral thesis, 2015-04-10)
Lærererens undervisningskunnskap i matematikk (UKM) blir i forskningen fremhevet som en faktor med stor betydning for både undervisningskvalitet og elevers læring. Utgangspunktet for denne studien er spørsmålet om hvordan ...
Innholdsanalysens muligheter i utdanningsforskning
(Journal article; Peer reviewed, 2014)
Innholdsanalyse er en systematisk undersøkelse og
fortolkning av et datamateriale (Berg & Lune 2012), og
denne analysemetoden kan brukes for å studere meninger
i tekstdata både kvalitativt og kvantitativt.
Utgangspunktet ...
Teachers’ beliefs about mathematical horizon content knowledge
(Journal article; Peer reviewed, 2014)
In this article, we present and discuss an example of how teachers’ discussions of
mathematical knowledge for teaching (MKT) items elicited their beliefs about the
knowledge needed to teach mathematics. One category of ...
Matematikklæreres oppfatninger om ingrediensene i god matematikkundervisning
(Journal article; Peer reviewed, 2016)
Studier av matematikklæreres oppfatninger om god matematikkundervisning, og om kunnskap viktig for å kunne legge til rette for og gjennomføre matematikkundervisning av høy kvalitet, fremheves som et viktig for kunnskapsbygging ...