• English
    • norsk
  • English 
    • English
    • norsk
  • Login
View Item 
  •   All institutions
  • Norges musikkhøgskole
  • Masteroppgaver
  • View Item
  •   All institutions
  • Norges musikkhøgskole
  • Masteroppgaver
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hva er jazzbassundervisning? : en diskursanalyse av undervisningspraksiser på jazzbass i høyere musikkutdanning

Reithaug, Audun
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Jazzbassundervisning.pdf (752.4Kb)
Permanent link
http://hdl.handle.net/11250/172522
Issue date
2012-04-25
Share
Metadata
Show full item record
Collections
  • Masteroppgaver [132]
Abstract
Hva er jazzbassundervisning? Det kan virke som et enkelt spørsmål. Allikevel finnes det ikke noe entydig svar på det. De fleste som har hatt eller gitt denne type hovedinstrumentundervisning har nok en klar formening om hva den inneholder og hvordan den foregår utfra hvordan de selv ble undervist og/eller selv underviser. Slik kan praksisen videreføres uten refleksjon over fagets innhold eller fagets standarder og verdier. For å åpne for en slik refleksjon vil jeg foreta en diskursanalyse av tre læreres jazzbassundervisning på høyere musikkutdanningsinstitusjoner i Norge Hvorfor er det viktig? De høyere musikkutdanningsinstitusjonene i Norge har jo bedrevet denne praksisen i mange år allerede og fostret mang en habil bassist som har satt sitt preg på det rytmiske musikklivet de siste tiårene, et musikkliv som av enkelte omtales som mer mangfoldig, suksessfullt og vellykket en noensinne. Som student har jeg gjennom mine åtte år med høyere musikkutdanning mottatt hovedinstrumentundervisning i jazzbass på tre forskjellige utdanningsinstitusjoner og hos fem forskjellige hovedinstrumentlærere, i tillegg til å hatt enkelttimer med flere andre. For å få en dypere og bredere forståelse av hvordan jazzbassundervisningen praktiseres, og hvorfor den praktiseres på en slik måte ville jeg gjøre en systematisk studie av praksisen hos tre basslærer. Ved å belyse temaet gjennom observasjon av undervisning og dybdeintervju med basslærere i høyere musikkutdanning ønsket jeg å ”få øye på”hvordan lærerne tenker om undervisningen og hvorfor de tenker på den måten. For å få øye på dette og sette det i en vitenskapelig kontekst bruker jeg diskursanalyse. Ved hjelp av diskursanalysen vil jeg se hva som utgjør undervisningsfaget hovedinstrument jazzbass på høyere musikkutdanning, det vil si hvordan faget konstitueres.
Description
Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk
Series
Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk

Contact Us

Search NORA
Powered by DSpace software

Service from BIBSYS
 

 

Browse this CollectionIssue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsBrowse all ArchivesArchives & CollectionsIssue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

Google Analytics StatisticsView Usage Statistics

Contact Us

Search NORA
Powered by DSpace software

Service from BIBSYS