• English
    • norsk
  • English 
    • English
    • norsk
  • Login
View Item 
  •   All institutions
  • Høgskolen i Østfold
  • Avdeling for helse og velferd
  • Arbeidsrapport (Høgskolen i Østfold). HV
  • View Item
  •   All institutions
  • Høgskolen i Østfold
  • Avdeling for helse og velferd
  • Arbeidsrapport (Høgskolen i Østfold). HV
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Innføring av problembasert læring ved sykepleierutdanningen

Andersen, Kirsti Lauvli; Femdal, Ingrid; Ingebrigtsen, Christin; Johannessen, Ann Christin; Tjøstolvsen, Inger
Working paper
Thumbnail
View/Open
hefte1-03.pdf (351.2Kb)
Permanent link
http://hdl.handle.net/11250/147745
Issue date
2003
Share
Metadata
Show full item record
Collections
  • Arbeidsrapport (Høgskolen i Østfold). HV [26]
Abstract
Det kan se ut til at forelesning som tradisjonell formidlingsmåte i liten grad utvikler studentenes evne til å ta ansvar for egen læring. At studentene tar ansvar for egen læring er avgjørende for å utvikle evnen til å være utforskende, analyserende og kritiske til lærestoffet. Dagens samfunn setter krav til god kommunikasjonsevne, effektivitet gjennom tverrfaglig samarbeid og evne til problemløsning. Skal disse kravene tilfredsstilles, bør undervisningsmetodene endres.

I Stortingsmelding nr. 27 (2000-2001) fremholder Mjøsutvalget at det er behov for ”…full gjennomgang og fornyelse av studienes oppbygging og innhold” (s. 28) og at ”målet med gjennomgangen skal være å videreføre og utvikle kvaliteten og bedre studieintensiteten” (s. 28).

I ”Rammeplan og forskrift – sykepleierutdanningen” går det frem at ”studiene bør være utformet ut fra det grunnsynet at studentenes arbeidsoppgaver skal være knyttet til utfordringer som har betydning for videre læring og arbeid”.

På bakgrunn av dette har sykepleierutdanningen ved Høgskolen i Østfold (HiØ) omstrukturert oppbygging og innhold ved utdanningen. Studiet er nå bygget opp etter prinsipper for problembasert læring, og studiet er inndelt i ulike ”blokker”. Studieåret 2000/ 2001 ble det nye programmet gjennomført for første gang, og 1. års studentene i kull 2000/3 var de første som gjennomfører utdanningen etter den nye oppbyggingen av studietilbudet.

Sykepleierutdanningen ønsket å lære av studentenes og lærernes erfaringer fra første års gjennomføring. Evalueringsutvalget fikk i oppdrag å undersøke hvilke erfaringer heltidsstudenter ved kull 2000/ 3 og involverte lærere har med PBL. Denne rapporten bygger på synspunkter og erfaringer med PBL som metode ved sykepleierutdanningen som kom frem på gruppeintervjuer våren 2001.
Publisher
Høgskolen i Østfold
Series
Arbeidsrapport (Høgskolen i Østfold)
2003:1

Contact Us

Search NORA
Powered by DSpace software

Service from BIBSYS
 

 

Browse this CollectionIssue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsBrowse all ArchivesArchives & CollectionsIssue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

Google Analytics StatisticsView Usage Statistics

Contact Us

Search NORA
Powered by DSpace software

Service from BIBSYS