• English
    • norsk
  • English 
    • English
    • norsk
  • Login
View Item 
  •   All institutions
  • Høgskolen i Innlandet
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i spesialpedagogikk - språk, lesing og skriving
  • View Item
  •   All institutions
  • Høgskolen i Innlandet
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i spesialpedagogikk - språk, lesing og skriving
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Stimulering til skriftspråkutvikling i barnehagen: En kvalitativ studie av skriftspråkstimuleringens prioritet og kvalitet i barnehagen

Haarseth, Ingrid
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Masteroppgave spes.ped. Ingrid Haarseth vår 2013.PDF (1.379Mb)
Permanent link
http://hdl.handle.net/11250/144743
Issue date
2013
Share
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i spesialpedagogikk - språk, lesing og skriving [27]
Abstract
Barnehagen har blitt en del av utdanningssystemet, og ble underlagt Kunnskapsdepartementet

fra 1.1.2006 (Kunnskapsdepartementet, 2006b). Med bakgrunn i dette, og fordi språk er et av

fagområdene i rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver fra 2006, har det blitt et

tydeligere og sterkere fokus på barnehagen som læringsarena. Den grunnleggende holdningen

har vært at barnehagen utvikler barnas muntlige språk, mens skolen utvikler deres skriftspråk

(Helland, 2006). Det kan sies å ha blitt en endring i dette synet på barnehagens innhold, da

barnehagen ikke lenger kun har ansvar for utvikling av det muntlige språket. Rammeplanen

fra 2006 sier blant annet at man skal «La barn møte symboler som bokstaver og siffer i

daglige sammenhenger, og støtte barns initiativ når det gjelder å telle, sortere, lese,

lekeskrive eller til å diktere tekst» (Kunnskapsdepartementet, 2006a, s. 35). Vi ser her at

barnehagen har fått ansvar for å legge til rette et skriftspråkstimulerende miljø, som videre

støtter barnas utvikling av skriftspråklige ferdigheter (Lorentzen, 1991). På bakgrunn av dette

ønsker jeg med denne oppgaven å se nærmere på i hvilken grad de pedagogiske lederne i

barnehagen gjennomfører det forskning viser styrker skriftspråkutviklingen. Holder

skriftspråkstimuleringen i dagens barnehager en god nok kvalitet, og blir den prioritert?

Contact Us

Search NORA
Powered by DSpace software

Service from BIBSYS
 

 

Browse this CollectionIssue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsBrowse all ArchivesArchives & CollectionsIssue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

Google Analytics StatisticsView Usage Statistics

Contact Us

Search NORA
Powered by DSpace software

Service from BIBSYS