• English
    • norsk
  • English 
    • English
    • norsk
  • Login
View Item 
  •   All institutions
  • Nord universitet
  • Handelshøgskolen (HHN)
  • Master in Business Administration (MBA)
  • View Item
  •   All institutions
  • Nord universitet
  • Handelshøgskolen (HHN)
  • Master in Business Administration (MBA)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Utviklingsarbeid i videregående skole i Troms fylkeskommune gjennom faglig nettverksarbeid

Bakkeby, Merete
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Bakkeby_Merete.pdf (3.060Mb)
Permanent link
http://hdl.handle.net/11250/140485
Issue date
2012
Share
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master in Business Administration (MBA) [256]
Abstract
Denne masteroppgaven er en del av studiet Master of business administration ved

Universitetet i Nordland. Oppgaven er gjennomført vårsemesteret 2012. Oppgavens formål er

å anvende vitenskapelig metode på en valgt problemstilling og drøfte de resultater som

foreligger ved hjelp av teoretiske kunnskaper jeg har tilegnet meg i løpet av studiet og

empirisk analyse.

Jeg har i samråd med fylkesutdanningsetaten i Troms fylkeskommune kommet frem til

følgende problemstilling:

Hvordan bidrar erfaringsutveksling, kunnskapsdeling og tolkningsfellesskap i fagnettverk

til kompetanseutvikling og læring i videregående skole i Troms fylkeskommune:

• på organisasjonsnivå, - overføringsverdi til skolene?

• på individnivå, -for deltakere i nettverkene?

Fylkesutdanningsetaten i Troms fylkeskommune ønsker gjennom denne oppgaven å få gjort

en vurdering av hvordan faglig nettverkssamarbeid har fungert frem til i dag, som et ledd i

deres vurdering rundt å kunne gjøre eventuelle grep i forhold til videre utvikling av

fagnettverkene.

Som utgangspunkt for oppgaven har jeg vist til betingelser for fagnettverkene blant de

videregående skolene i Troms fylkeskommunes strategidokumenter. Disse er laget med

utgangspunkt i den ny~ reformen av 2006, Kunnskapsløftet. Jeg har i denne forbindelse vist til

stortingsmeldinger og reformen, utarbeidet av Kunnskapsdepartementet og

Utdanningsdirektoratet.

Oppgavens teoretiske utgangspunkt er bygget rundt Andreassen, Illeris og Skaalviks (2010)

modell som tar for seg et «utviklingshjul» for en skole i bevegelse. For at læring og

kunnskapsutvikling skal finne sted er det viktig at skolene er i kontinuerlig bevegelse. Dette er

en grov forenkling av virkeligheten og modellen er ment som en innledning til teorigrunnlag

omkring emnene læring og organisasjonslæring. Peter Senge (2006) er trukket inn med særlig

vekt på forutsetninger for at organisatorisk læring skal finne sted. Jeg har med teori omkring

eksternalisering og internalisering hvor jeg viser til Ikujiuro Nonaka (1994) som analyserte

forholdet mellom eksplisitt og taus kunnskap i organisasjoner, og hva det betyr for læring. Jeg

har vist til Eirik J. Irgens (2011) og Dag Ingvar Jacobsens (2002 m.fl) betraktninger gjennom

stort sett hele oppgaven, med hovedfokus på generelt omkring læring. «En organisasjons

læringsevne er dens livsnerve ifølge Franklin Friedlander «(Eirik J. Irgens 2011 :84). Når det

gjelder teorier rundt teamarbeid og arbeid i fagnettverk har jeg i størst grad henvist til Geir

Kaufmann og Astrid Kaufmann (2009).

Som grunnlag for oppgaven har jeg valgt en blanding av induktiv og deduktiv metode, som

kalles abduktiv metode. Det vil si at jeg har tatt utgangspunkt i teoretiske forankringer for å gi

mening til de resultatene som har kommet fram i undersøkelsen. Forståelsen for dette har jeg

fra Anne Ryen (2002) og Tove Thagaard (2009). Generelt har jeg brukt casestudiedesign da

jeg ser på det som et ideelt forskningsopplegg når en skal undersøke i dybden med hva og

hvordan-spørsmål, og jeg har brukt boken Samfunnsvitenskapelig metode av Asbjørn

Johannessen, Per Ame Tufte og Line Christoffersen (2010) som grunnlag i metodedelen.

Casestudier er godt egnet til å tolke funnene opp mot eksisterende teori gjennom kvalitativ

analysearbeid.

I undersøkelsen har jeg funnet det mest formålstjenlig som å bruke kvalitativt

forskingsintervju som hovedmetode for datainnsamling gjennom spørreskjema med åpne

spørsmål sendt via e-post med oppfølgende intervju for oppklaring av eventuelle uklarheter.

Dette fordi jeg særlig ønsket å finne den subjektive opplevelsen av kunnskapsutvikling og

læring. Observasjon og dokumentanalyse har også blitt benyttet i datainnsamlingen.

Svaret på problemstillingen min er at faglig nettverkssamarbeid blant videregående skoler i

Troms fylkeskommune til dels fungerer som arbeidsmetode for kompetanseutvikling og

læring. Funn i undersøkelsen viser at erfaringsutveksling og kunnskapsdeling blir utført, men

at det i liten grad fins systematisering av resultatene, og det er få som viser til endret praksis i

sitt daglige individuelle arbeid i sin skolehverdag. Deling av arbeidsopplegg og annet via

nettstedet fronter fungerer ikke i sin hensikt hos noen av nettverkene. Den enkelte lærer

opplever likevel nytte og motivasjon gjennom nettverksdeltakelsen.

Felles tolkningsarbeid er alle respondentene på som en dyd av nødvendighet, da både lærere

og rektorer. Så lenge kunnskapsdepartementet har lagt føringer om at ansvaret for utarbeidelse

av lokale læreplaner skal ligge hos skolene, er faglig nettverksarbeid en dyd av nødvendighet.

Selv om ikke erfaringsutveksling og kunnskapsdeling har fungert med tilfredsstillende

overføring til helhetlig kompetanseutvikling og læring i skolene, så er tolkningsarbeidet av såpass viktig karakter at det alene som hensikt bør være en grunn til videreføring av faglig

nettverksarbeid mellom skolene.
Description
Masteroppgave i bedriftsledelse (MBA) - Universitetet i Nordland, 2012
Publisher
Universitetet i Nordland

Contact Us

Search NORA
Powered by DSpace software

Service from BIBSYS
 

 

Browse this CollectionIssue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsBrowse all ArchivesArchives & CollectionsIssue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

Google Analytics StatisticsView Usage Statistics

Contact Us

Search NORA
Powered by DSpace software

Service from BIBSYS