• English
    • norsk
  • English 
    • English
    • norsk
  • Login
View Item 
  •   All institutions
  • Høgskolen i Innlandet
  • Høgskolens publikasjoner / INN University - Publications
  • Hedmark Rapport / Reports (ISSN: 1501-8563)
  • View Item
  •   All institutions
  • Høgskolen i Innlandet
  • Høgskolens publikasjoner / INN University - Publications
  • Hedmark Rapport / Reports (ISSN: 1501-8563)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Som en livbøye i et opprørt hav…": Skjerming - teoretisk begrunnelse og praktisk gjennomføring.

Holte, Jan Stensland
Research report
Thumbnail
View/Open
rapp04_2001.pdf (621.1Kb)
Permanent link
http://hdl.handle.net/11250/133998
Issue date
2001
Share
Metadata
Show full item record
Collections
  • Hedmark Rapport / Reports (ISSN: 1501-8563) [220]
Abstract
Norsk: Denne studien er en del av Prosjekt Undervisningsavdeling og er et ledd i den videre

utvikling av personalkompetansen knyttet til skjerming som metode på en

akuttpsykiatrisk post (Akuttposten). Studien søker å kartlegge den eksisterende praksis

ved Akuttposten med hensyn til intervensjonen skjerming. Skjerming er en utbredt

metode ved behandling av akutte psykiatriske tilstander preget av psykotisk forvirring

og eventuell fysisk utagering.

Til sammen 15 ansatte med ulik formell kompetanse ble intervjuet for å utdype og

synliggjøre personalets tanker og opplevelser knyttet til deltagelsen i denne

behandlingsmetoden. Svarene ble tematisert i ulike hoved- og undertemaer som

beskriver de utfordringer og dilemmaer som denne intervensjonen medfører.

Analysen danner grunnlaget for å hente fram noe av den tause kunnskapen og

handlingskompetansen hos personalet og bidra til utviklingen av et funksjonelt språk

for praksis. Gjennom analysen drøftes personalets erfaringer opp mot forslag til en mer

artikulert og begrunnet praksis.
 
English: This study is a part of a four-year research collaboration between an acute ward in a

psychiatric hospital (the Acuteward) and Hedmark College, which aims at furthering

of competence in the clinical setting. The study maps and deepens the ongoing practice

related to seclusion on the Acuteward as an intervention method connected to acute

psychiatric illnesses such as psychotic disorders and/or aggressive behavior toward

others.

15 employees with varied formal education were interviewed to identify the staffs´

reflections and experiences related to their implementation and management of the

seclusion method.

The analysis lays the foundation for describing the tacit knowledge and practical

competence and a systematic reflection on seclusion and presents core and subthemes

that describes the typical dilemmas and challenges that these interventions generate.

The analysis also aims to develop a more functional language to describe this type of

competence-in-action.

Finally, the analysis leads to suggestions for a more articulated and functional practice.
 
Series
2001; 4

Contact Us

Search NORA
Powered by DSpace software

Service from BIBSYS
 

 

Browse this CollectionIssue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsBrowse all ArchivesArchives & CollectionsIssue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

Google Analytics StatisticsView Usage Statistics

Contact Us

Search NORA
Powered by DSpace software

Service from BIBSYS