Now showing items 1-20 of 106

    • Den gyldne regel –hvordan involvere foreldre i utviklingssamtalen 

      Korsvoll, Tina (Bachelor thesis, 2013)
      Sammendrag: Temaet for denne oppgaven er skole-hjem-samarbeidet. Problemstillingen lyder som følger: «Hvordan kan man involvere foreldrene i utviklingssamtalen?» For å belyse problemstillingen blir det brukt teori og ...
    • Foreldre som ressurs i leseopplæringen 

      Røste, Linn (Bachelor thesis, 2013)
      Sammendrag: Engasjerte og støttende foreldre øker elevenes læringsutbytte, og de aller fleste foreldre (over 90 %) har en positiv innstilling til skolen. De hjelper barna med leksene og spør barna hvordan de har hatt det ...
    • Samarbeid mellom skole og hjem i Namibia 

      Dalløkken, Kristin Paulsen (Bachelor thesis, 2013)
      Sammendrag: I denne oppgaven kan du lese om hvordan hjem-skole samarbeidet fungerer på en praksisskole i Namibia. Det blir lagt fram teori som står bak dette temaet i Norge, og noen sammenligninger blir dratt mellom landene ...
    • Ordinær undervisning er tilpasset opplæring! 

      Flobak, Cathrine (Bachelor thesis, 2013)
      Sammendrag: Denne oppgaven belyser hvordan tilpasset opplæring har blitt gjennomført i nyere historie. En metode var organisatorisk differensiering. Denne metoden resulterte i store sosiale forskjeller. Noen politikere i ...
    • «Når det uventede inntreffer» - om å møte kriser i skolen 

      Jahr, Kathrine (Bachelor thesis, 2013)
      Sammendrag: «Når det uventede inntreffer» er en kvalikativ studie av skolers møte med kriser. Denne presentasjonen ser på krisepedagogiske planer i skolen, den krisepedagogiske modellen og hvordan vi kan møte barn og unge ...
    • Bildebøker i det moderne klasserom 

      Sandelin, Katrine (Bachelor thesis, 2013)
      Sammendrag: ”Bildebøker i det moderne klasserom” er en oppgave som ser på og sammenligner analoge og digitale bildebøker. Den tradisjonelle bildeboken har fått en utfordrer i det digitale. Hovedfokus er på motivasjon, og ...
    • Barnelitteratur, som utgangspunkt for samtale i klasserommet om psykisk syke foreldre 

      Kaveldiget, Hege (Bachelor thesis, 2013)
      Sammendrag: Denne oppgaven handler om hvordan man kan bruke barnelitteratur som utgangspunkt for samtale i klasserommet. Samtalen skal dreie seg om psykisk syke foreldre. Det er mange barn som lever med en eller to psykisk ...
    • Klasseledelse 

      Nygard, Ole Kristoffer Grythe (Bachelor thesis, 2013)
      Sammendrag: ”Hva er klasseledelse og hvordan bidrar god ledelse til elevers læring?”. Klasseledelse handler om å skape gode betingelser for både faglig og sosial læring i skolen (Nordahl, 2012). Visible learning (Hattie, ...
    • Elevers bruk av vitenskapelige og hverdagslige begreper knyttet til grubletegninger 

      Sugaren, Unn Siri (Bachelor thesis, 2013)
      Sammendrag: Denne oppgaven har satt fokus på elevers bruk av vitenskapelige og hverdagslige begreper knyttet til grubletegninger. I oppgaven blir følgende problemstilling belyst: Hvordan kan grubletegninger påvirke elevers ...
    • Elevers egenvurdering som strategi for faglig og sosial læring 

      Larsen, Benedicte Øverhaug (Bachelor thesis, 2013)
      Sammendrag: Temaet for denne oppgaven er vurdering, og jeg kommer også innpå temaet sosial læring. Problemstillingen lyder som følger: Hvorfor involvere elevene i egenvurdering som en del av vurdering for faglig og sosial ...
    • Sosial kompetanse er et fundament i menneskelig utvikling 

      Strand, Angelika (Bachelor thesis, 2013)
      Denne bachelor oppgaven har rettet fokus på betydning av sosial kompetanse for elevers læring og personlig utvikling i de første skoleårene. Følgende problemstillingen er belyst: Hvilken betydning har sosial kompetanse for ...
    • «Vi er alle spesielle» 

      Opsalhagen, Tonje (Bachelor thesis, 2013)
      Sammendrag: Denne bacheloroppgaven tar for seg hvordan man kan realisere flest elevers potensiale for læring i den ordinære undervisningen i stedet for å gi spesialundervisning. Dette er også problemstillingen for oppgaven. ...
    • Forståelse av energibegrepet – en praktisk tilnærming 

      Helseth, Anita (Bachelor thesis, 2013)
      Sammendrag: Dette er en empirisk oppgave som har hatt til formål å finne ut om forståelsen og læringen av energibegrepet hos elevene fremmes ved å la dem bygge en mekanisk leke i undervisningen i kombinasjon med å trekke ...
    • Vises nok kjærlighet? En besvarelse om påvirkningsfaktorer elever kan møte i den sørafrikanske utdanningen 

      Lund, Line (Bachelor thesis, 2013)
      Sammendrag: Oppgavens mål var å kunne svare på hvilke faktorer som kunne påvirke elevens utdanning med tanke på hjemmemiljøet, skolemiljøet og elevforutsetninger som kunne medføre repetisjon av klasser, samt drop-out. Ved ...
    • God relasjonskvalitet. Lærerens ansvar i håndtering av problematferd i skolen 

      Børresen, Anne Marie (Bachelor thesis, 2013)
      Sammendrag: Det kommer frem av forskningen at det er mye bråk og uro i norske skoler, at skoler som lykkes med å håndtere og forebygge problematferd har lite bråk og uro og lykkes bedre med elevenes utvikling og faglige ...
    • Omsorgssvikt - hvor alvorlig er alvorlig nok? 

      Evensen, Katrine (Bachelor thesis, 2013)
      Sammendrag: I denne kvalitative studien ønsker jeg å undersøke hvordan lærere oppfatter og forstår meldeplikten de er pålagt til barnevernet ved bekymring rundt et barns omsorgssituasjon, og hvilke faktorer som kan føre ...
    • Vurdering på veien til læring 

      Johansen, Hege (Bachelor thesis, 2013)
      Sammendrag: Vurdering for læring handler om å gi elevene tilbakemelding om egen utvikling på en slik måte at de kan bruke det til videre læring. Det handler om å gi elevene de verktøy de trenger for å kunne vurdere seg ...
    • Ordinær undervisning I KonTekst 

      Pedersen, Eirik Moengen (Bachelor thesis, 2013)
      Sammendrag: Hovedtema for oppgaven er IKT og ordinær undervisning. IKT er et stort felt som benyttes i arbeid, på fritiden og i skolekontekst. Det har også blitt et større trykk på dette området etter LK06 med de grunnleggende ...
    • My name is… - Når barna begynner å lære engelsk 

      Gravseth, Kari (Bachelor thesis, 2013)
      Sammendrag: Temaet i denne bacheloroppgaven er begynneropplæring i engelsk, og hvorvidt det er hensiktsmessig å begynne med denne opplæringen allerede når elevene begynner på første trinn. Fokuset har vært på fordeler og ...
    • Positiv fremtid 

      Leistad, Kristoffer Hansen (Bachelor thesis, 2013)
      Sammendrag: Problemstillingen i oppgaven er: "Hvilke faktorer påvirker matematikkresultatene for sjettetrinns elever i Namibia?". Det er to underproblemstillinger for å styre oppgaven i ønsket retning, og de er: "Hvordan ...